Kiemelt pályázatok

KKV Technológia Plusz Hitelprogram

Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program

Kódszám GINOP-Plusz-1.4.3-24

A Hitelprogram célja a KKV-k olyan beruházásainak a támogatása, ahol a vállalkozások rövid- és középtávon bevételt termelő, megtérülő technológiákba fektetnek be, azonban a tőke- és hitelpiaci feltételek akadályozzák a finanszírozást. A támogatás célja a termelékenység és hozzáadott érték növelése a technológiai és szervezeti megújítás támogatásán keresztül, valamint a korszerű termék- és szolgáltatásfejlesztési képesség megteremtése, bővítésének támogatása, lehetővé téve megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazására vonatkozó energiahatékonysági beruházásokat is.

Pályázati időszak

A kérelem beadható 2024. április 30-tól 2024. december 30-ig.

A kölcsönt kizárólag a kölcsönkérelmi nyomtatvány kitöltésével és a kötelezően előírt mellékletek csatolásával igényelhetik az ügyfelek. Amennyiben bármelyik kötelezően előírt melléklet hiányzik, a kölcsönkérelem nem fogadható be.

A kölcsönkérelem csak az MFB Zrt.-vel szerződéses kapcsolatban álló, megfelelő jogosítvánnyal rendelkező Közvetítőhöz (MFB Pont Plusz) nyújtható be, annak nyitvatartási idejében. A közvetítők listáját az MFB Zrt. a honlapján (www.mfb.hu) teszi közzé. A közvetítők aktuális listáját az alábbi linken érheti el:

https://www.mfb.hu/backend/documents/MFB-PONT-PLUSZ-fiokok-listaja2024.01.17.pdf

Jelen hitelprogram keretében nem nyújtható be kölcsönigénylés azon kölcsönigénylő részéről, amelynek már benyújtott, folyamatban lévő kölcsönigénylése van. Újabb kölcsönigénylés akkor nyújtható be, amennyiben a korábbi kölcsönigénylés elutasító döntéssel rendelkezik vagy a hiteldöntést megelőzően a kölcsönigénylő a kérelmét visszavonta. Egy vállalkozásnak legfeljebb egy kérelme részesülhet támogatásban, amelyben kizárólag egyetlen megvalósítási helyszín adható meg, ahol a projekt megvalósul.

Kedvezményezettek köre

A hitelprogram keretében kölcsönre azok a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, valamint szövetkezetek jogosultak [1], amelyek:

  • megfelelnek a mikro-, kis- és középvállalkozásokra vonatkozó alkalmazotti létszám és pénzügyi határértékeknek [2] (a kapcsolt- és partnervállalkozásaikkal együtt); valamint

  • a devizabelföldinek minősülnek [3], és Magyarország területén székhellyel, illetve az EGT területén székhellyel és Magyarország területén fiókteleppel és magyar adószámmal rendelkeznek;

  • gazdaságilag potenciálisan életképesek [4], azonban finanszírozási forrásokhoz nem, vagy nem megfelelő mértékében jutnak hozzá;

  • legalább 5 főt foglalkoztatnak az utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó beszámoló alapján, és legalább egy teljes, lezárt üzleti évvel rendelkeznek. [5]

A Hitelprogramban konzorciumok nem igényelhetnek támogatást.

További kizáró okok

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek,

  • amely jogerős végzéssel elrendelt csőd-, felszámolási vagy végelszámolási, illetve reorganizációs vagy szerkezetátalakítási vagy egyéb – a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott – eljárás alatt áll, illetve amely megfelel azon feltételeknek, amelyek alapján hitelezői kérelmére felszámolási eljárás alá vonható lenne;

  • amennyiben a vállalkozás

    • valamely kapcsolt vállalkozása, vagy valamely legalább 25% vagy azt meghaladó tulajdoni résszel rendelkező tulajdonosának többségi tulajdonában lévő cége és/vagy kapcsolt vállalkozása csőd-, vagy felszámolási eljárás alatt áll, továbbá;

    • valamely kapcsolt vállalkozása, vagy valamely legalább 25% vagy azt meghaladó tulajdoni résszel rendelkező tulajdonosának többségi tulajdonában lévő cége(i) és/vagy kapcsolt vállalkozása(i) ellen végrehajtási eljárás indult, kivéve, ha hitelt érdemlően igazolható, hogy az adott végrehajtásra vonatkozóan fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezve lett, és a részletfizetési határozatban foglaltak szerint történik a fizetési kötelezettség teljesítése vagy a végrehajtási eljárás az adott vállalkozás teljesítése következtében megszűnt;

  • amennyiben a vállalkozás egyéni vállalkozó úgy

    • rendelkezik olyan társaságban többségi tulajdonjoggal vagy cégképviseleti jogosultsággal, amely csőd-, végelszámolási- vagy felszámolási illetve reorganizációs vagy szerkezetátalakítási eljárás alatt áll és az eljárás indításakor a többségi tulajdonjog vagy a cégképviseleti jogosultság fennállt;

    • rendelkezik olyan társaságban többségi tulajdonjoggal vagy cégképviseleti jogosultsággal, amely végrehajtási eljárás alatt áll és az eljárás indításakor a többségi tulajdonjog vagy a cégképviseleti jogosultság fennállt;

  • amely a kölcsönszerződés megkötésének idején az üzletszerű működéshez szükséges jogerős hatósági engedélyekkel nem rendelkezik;

  • amelyről hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a kölcsönkérelem szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatott tett és/vagy nem adta meg/megtagadta a kért adatszolgáltatást, nyilatkozat kitöltését;

  • amellyel szemben a bíróság jogerősen büntetőjogi intézkedésként tevékenységének korlátozását rendelte el;

  • amely az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.), vagy más jogszabály értelmében nem részesülhet támogatásban;

  • amely jogszabályban, Felhívásban vagy a kölcsönszerződés megkötésének feltételeként meghatározott adatszolgáltatási kötelezettséget nem teljesíti, nyilatkozatokat nem teszi meg, dokumentumokat nem nyújtja be vagy a megtett nyilatkozatát visszavonja;

  • aki nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének [6];

  • amely az Áht. 1. § 4.) pontja szerint nem átlátható szervezet [7];

  • amelynek harmadik személy felé olyan kötelezettsége áll fenn, amely a kölcsönnel létrejött projekt céljának megvalósulását meghiúsíthatja;

  • amely a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll;

  • amely az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben előírt, a pénzeszközök és gazdasági erőforrások uniós jogi aktus által elrendelt befagyasztását, valamint a pénzeszköz vagy gazdasági erőforrás rendelkezésre bocsátásának uniós jogi aktusban, valamint egyéb szankciós hatóság által rögzített szankciós korlátozó listán szerepel, vagy amelynek képviselője és/vagy tényleges tulajdonosa szankciós korlátozó listán szerepel;

  • amely gazdasági tevékenysége szankciós tilalmakat/korlátozásokat sért;

  • amely a GINOP Plusz 1. prioritás keretében már támogatásban részesült (kivéve, ha elutasító döntéssel rendelkezik vagy a támogatói döntés előtt visszalépett, melyet a kölcsönkérelem benyújtásakor hitelt érdemlően igazolt).

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Iparági korlátozások

Nem ítélhető meg támogatás:

  • mezőgazdasági termelő vállalkozás – azaz olyan természetes vagy jogi személy, amelynek a kölcsönkérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló szerinti árbevételének, vagy egyéni vállalkozók esetében az adóalapba beszámított bevételének legalább 50%-a mezőgazdasági tevékenységből származik – projektje finanszírozására;

  • az EUMSZ I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek előállítására irányuló projektek finanszírozására;

  • mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak;

  • mezőgazdasági termék feldolgozásához és mezőgazdasági termék forgalmazásához, ha

    • a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy

    • a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ.

  • halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez;

  • halászati és akvakultúra-termékek feldolgozásához és forgalmazásához;

  • élelmiszeripari vállalkozás részére, illetve élelmiszeripari tevékenységre irányuló fejlesztési igényre (TEÁOR 10-11 besorolás szerinti főtevékenységű vállalkozások, illetve erre irányuló fejlesztési igény); [8]

  • építőipari vállalkozás részére, illetve építőipari fejlesztési igényre (TEÁOR 41-43 kód szerinti főtevékenységű vállalkozások illetve erre irányuló fejlesztési igény); [9]

  • az alábbi iparágakban megvalósuló projektek részére:

    • bányászat;

    • koksz-gyártás;

    • kőolaj-feldolgozás;

    • fémalapanyag-előállítás.

  • a 2003/87/EK irányelv I. mellékletében felsorolt tevékenységekből eredő, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentését elősegítő beruházásokra;

  • repülőtéri infrastrukturális beruházásokra, a környezetvédelemhez kapcsolódók kivételével, vagy kivéve akkor, ha ezeket a negatív környezeti hatás mérsékléséhez vagy csökkentéséhez szükséges beruházások kísérik;

  • amennyiben a kölcsön célja az alábbi üzleti tevékenységek valamelyikének finanszírozása:

    • illegális gazdasági tevékenység (azaz olyan termelési, kereskedelmi vagy egyéb tevékenység, amely az alkalmazandó jogszabályok vagy szabályozás alapján illegális, ideértve az ember reprodukciós célú klónozását);

    • dohány és dohánytermékek gyártása, feldolgozása és forgalmazása;

    • valamennyi típusú fegyver-, lőszergyártás és kereskedelem finanszírozása, illetve bármilyen jellegű hadászati/katonai műveletek;

    • kaszinók és annak megfelelő vállalkozások;

    • online szerencsejátékok és online kaszinók;

    • pornográfia és prostitúció;

    • atomerőművek leállítása és építése;

    • olyan elektronikus adatgyűjtési programok vagy megoldások kutatása, fejlesztése vagy a velük kapcsolatos technikai alkalmazások, amelyek célja a fenti pontokban említett tevékenységek támogatása, vagy amelynek célja az elektronikus információs hálózatokba való illegális belépés vagy az elektronikus adatok letöltésének elősegítése.

  • exporttal kapcsolatos tevékenységhez, ha a támogatás az exportált mennyiségekhez, értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódik;

  • abban az esetben, ha azt import áru helyett hazai áru használatától teszik függővé;

  • olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi.

Nem ítélhető meg támogatás regionális beruházási támogatás, tiszta üzemű vagy kibocsátásmentes járművek beszerzésére és járművek utólagos átalakítására nyújtott beruházási támogatás és képzési támogatás jogcím esetén:

  • azon szervezet részére, amely a támogatás odaítélésekor még nem tett eleget valamennyi, az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizettetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozata alapján fennálló visszafizetési kötelezettségének;
  • nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére; [10]
  • versenyképtelen szénbányák részére;
  • atomenergia termeléshez.

Továbbá nem ítélhető meg támogatás regionális beruházási támogatás jogcím esetén:

  • acélipari tevékenységhez;

  • lignitipari tevékenységhez;

  • szénipari tevékenységhez;

  • ellenszolgáltatásért végzett légi, tengeri, közúti, vasúti és belvízi úton történő személy- vagy áruszállítási szolgáltatás nyújtásához, vagy az ahhoz kapcsolódó infrastruktúrához;

  • energiatermelési, energiatárolási, energiaátviteli, energiaelosztási tevékenységhez és energetikai célú infrastruktúra létrehozását szolgáló beruházáshoz;

  • szélessávú ágazatban végzett tevékenységhez;

  • ha a beruházás áttelepítést valósítana meg az alábbiak szerint:

    • a támogatási kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó beruházó azonos vagy hasonló tevékenységet vagy annak egy részét az EGT megállapodás egyik szerződő felének területén található létesítményből (a továbbiakban: eredeti létesítmény) az EGT megállapodás egy másik szerződő felének területén található azon létesítménybe helyezi át, ahol a támogatott beruházásra sor kerül (a továbbiakban: támogatott létesítmény),

    • az eredeti, valamint a támogatott létesítményben előállított termék vagy nyújtott szolgáltatás legalább részben ugyanazokat a célokat szolgálja, és ugyanazon fogyasztói típus keresletét vagy igényeit elégíti ki, és

    • a kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó vállalkozás valamely, az EGT-n belüli eredeti létesítményében folytatott azonos vagy hasonló tevékenység körében munkahelyek szűnnek meg.

Továbbá nem ítélhető meg támogatás képzési támogatás jogcím esetén

  • a kötelező nemzeti képzési előírásoknak való megfeleléshez, valamint - támogatott beruházás esetén - a beruházás alapvető működtetéséhez szükséges képzéshez.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb iparági korlátozásokat tartalmazza.

Megvalósítás helyszíne

A projekt megvalósítási helye a kedvezményezett Magyarországon, Budapesten kívül, bejegyzett székhelye, telephelye vagy fióktelepe lehet. [11] Kizárólag egyetlen megvalósítási helyszín adható meg, ahol a projekt megvalósul.

A megvalósítási helynek a kölcsönkérelem benyújtásakor már bejegyzettnek kell lenni a cégkivonatba, illetve a kedvezményezettről vezetett megfelelő nyilvántartásba, továbbá a kölcsön futamideje alatt is igazolni kell, hogy a megvalósítási helyszínen valóban gazdasági tevékenység folyik.

Szoftver vagy hardver, illetve mobileszközök beszerzése esetén a megvalósítási helyszínnek az a telephely vagy fióktelep minősül, amelyre a beszerzett eszközök számvitelileg aktiválásra kerülnek, valamint a megvalósítási helyszín alkalmas az eszközök tárolására is.

Támogatható tevékenységek

A hitelprogram keretén belül kihelyezett kölcsönök a kedvezményezettek által a KKV-k technológiai korszerűsítése, a megújuló energiaforrás felhasználásával végrehajtott energiahatékonysági beruházások érdekében, gazdaságilag potenciálisan életképes projektekhez használhatók fel, az elszámolható költségek mértékére vonatkozó korlátok figyelembevételével.

Fontos kiemelni, hogy a projekt költségvetésében kizárólag azok a költségek számolhatók el, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a projekt végrehajtásához.

A Hitelprogram keretében nyújtott kölcsön állami támogatásnak, formáját tekintve kedvezményes kamatozású kölcsönnek minősül. Az állami támogatásról szóló igazolást a vállalkozásnak, mint az állami támogatás kedvezményezettjének a nyújtott kölcsön támogatástartalmáról és a támogatási kategóriáról MFB Zrt. adja ki.

A támogatható tevékenységek támogatási jogcímek szerinti csoportosítása:

Támogatható tevékenység

Támogatás jogcíme

Támogatási kategória

  • Új technológiai korszerűsítést eredményező eszközök és hardverek beszerzése

  • Immateriális javak beszerzése

  • Épület kivitelezési költségek (megújuló energiaforrást hasznosító technológia projektcél esetén)

  • Egyéb mérnöki és szakértői díjak

  • Új elektromos jármű beszerzése

  • Képzéshez kapcsolódó költségek

  • Minőség-, környezet- és egyéb irányítási rendszerekhez kapcsolódó költségek

638/2023 (XII.28.) Korm. rendelet 9. § 39. pontja és 53. alcím szerint

Általános csekély összegű (de minimis) támogatás [12]

[638/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet I-II. fejezet és 53. alcím]

  • Tárgyi eszköz beszerzés

  • Immateriális javak beszerzése

  • Épület-kivitelezési költségek (megújuló energiaforrást hasznosító technológia projektcél esetén)

638/2023 (XII.28.) Korm. rendelet 9. § 1. pontja és 14. alcím szerint

Regionális beruházási támogatás

[638/2023. (XII. 28.) Korm. rend. I-II. fejezet és 13-14. alcím]

Új elektromos jármű beszerzése (maximum 1 db)

638/2023 (XII.28.) Korm. rendelet 9. § 21. pontja és 34. alcím szerint

A tiszta üzemű vagy kibocsátásmentes járművek beszerzésére és járművek utólagos átalakítására nyújtott beruházási támogatás

[638/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet I-II. fejezet és 34. alcím]

Képzéshez kapcsolódó költségek

638/2023 (XII.28.) Korm. rendelet 9. § 14. pontja és 27. alcím szerint

Képzési támogatás

[638/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet I-II. fejezet és 27. alcím]

Elszámolható költségek

  • Új, technológiai korszerűsítést eredményező eszközök és hardverek beszerzése – legalább az összes elszámolható költség 50%-a értékben, kizárólag a Felhívás 1. számú mellékletben található Vámtarifa szám (VTSZ) listán szereplő VTSZ számok alá tartozó (lásd kereső), a fejlesztendő tevékenység végzéséhez szükséges eszközök beszerzésének költsége támogatható.

    • Technológiai korszerűsítést eredményező új, egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű eszközök (200.000 Ft érték alatti eszköz csak akkor támogatható, ha az a beszerzendő eszköz tartozéka, mely az árajánlatban, adásvételi szerződésben szerepel) bekerülési értéke, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja az eszközbeszerzéshez kapcsolódó szállítás és üzembe helyezés, valamint az eszközbeszerzéshez közvetlenül kapcsolódó betanítás költségét is.

    • Technológia fejlesztéshez kapcsolódó, új, egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű IKT eszközök (hardver, hálózati és telekommunikációs eszközök) beszerzési költségei, a tárgyi eszköz beszerzésen belül maximum 30%-os mértékben.

    A tárgyi eszközök beszerzésével kapcsolatban az alábbi általános elvárásoknak kell megfelelni:

    • Kizárólag a projekt céljához kapcsolódó, a piacon elérhető, a projektcélok megvalósításához szükséges technológiát használó eszközök Sztv. 47-51. §-a szerinti bekerülési értéke számolható el (ideértve a bekerülési érték részét képező, esetlegesen a projektmegvalósítás időtartamán átnyúló úgynevezett üzemeltetés támogatási díjakat is).

    • A projekt céljaival közvetlen összefüggésben, indokolt esetben elszámolható meglévő eszköz átalakításának, bővítésének, korszerűsítésének költsége – ideértve a zavartalan és biztonságos üzemeltetését szolgáló munka költsége is –, ha az felújításnak minősül.

    • A beszerzendő eszköznek meg kell felelnie a hatályos szabványoknak és normáknak.

    • A támogatásból beszerzett tárgyi eszközök után értékcsökkenés nem számolható el a projekt keretében.

    • A próbaüzem költségei elszámolhatóak, a próbaüzem alatt keletkező bevételek kezelésére a projekt-bevételek kezelésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

    • Kizárólag új, kereskedelmi forgalomban, vagy gyártótól beszerezhető, első üzembe-helyezésű gépek, technológiai berendezések, eszközök, anyagok beszerzése és beépítése támogatható. Az „új” jelző csak olyan beruházási jellegű termékeket illet meg, amelyeknél a kedvezményezett rendelkezik a vétel időpontjában (a számlakiállítás dátuma) kezdődő termékfelelősségi, garanciális és szavatossági jogainak érvényesíthetőségéhez szükséges, a gyártó és a forgalmazó által kibocsátott, hiteles dokumentumokkal.

  • Elektromos jármű beszerzése (maximum 1 db), a tárgyi eszköz beszerzésen belül maximum 50%-os mértékben, az alábbi feltételek mellett:

    Kizárólag az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti M1, N1, N2 járműkategóriába tartozó jármű szerezhető be a projekt keretében. Egy projekt keretében legfeljebb 1 db jármű szerezhető be.

    A meghatározott értéknél magasabb nettó bekerülési értékű jármű nem számolható el. Tehát nem szerezhető be és nem számolható el olyan jármű, aminek a nettó ára magasabb az adott kategóriában alább meghatározott összegnél.

    Gépjármű kategória [13]

    Bruttó akkumulátor kapacitás (kWh)

    A projekt keretében elszámolható gépjármű maximális nettó ára

    M1

    <=41

    11 500 000 Ft

    41<

    14 000 000 Ft

    N1 és N2

    <=49

    17 000 000 Ft

    49<X<=74

    22 000 000 Ft

    74<

    25 000 000 Ft

    Elektromos járműre vonatkozóan nem részesülhet támogatásban azon kölcsönigénylő, amely az „RRF-10.10.-1-24 Közúti elektromos jármű beszerzés támogatása vállalkozásoknak” című Felhívás keretében támogatást igényelt (kivéve, ha elutasító döntéssel rendelkezik vagy a támogatói döntés előtt visszalépett, melyet a kölcsönkérelem benyújtásakor hitelt érdemlően igazolt).

  • Immateriális javak beszerzése, legfeljebb az összes elszámolható költség 10%-a, a Felhívás 2. számú melléklete szerinti TESZOR lista alapján (lásd kereső). Az immateriális javak beszerzésével kapcsolatban a projekt megvalósításához szükséges, az Sztv. 25. §-a szerinti immateriális javak (pl. szellemi termékek felhasználásának joga, licencek) Sztv. 47-51. §-a szerinti bekerülési értékének a projekt megvalósítási időszakára vonatkozó része elszámolható (ideértve a bekerülési érték részét képező, esetlegesen a projektmegvalósítás időtartamán átnyúló ún. üzemeltetés támogatási díjakat is).

  • Megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához szükséges új eszközbeszerzés költségei, legfeljebb az összes elszámolható költség 30%-a:

    • az új megújuló energiatermelő eszköz (pl.: napelem) beszerzésnek költsége, amely kizárólag a vételárat és az eszköz kiegészítő elemeit (pl. napelem esetén tartószerkezet, inverter, csatlakozódoboz, túláram és túlfeszültség védelem, kábelezés), valamint az üzembe helyezés és a kapcsolódó kivitelezés költségeit tartalmazhatja;

    • a megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához kapcsolódó új eszközök beszerzésének költsége.

    A megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához szükséges új eszközök fentiek szerinti költsége, valamint az új elektromos gépjármű beszerzésének költségei együttesen nem haladhatják meg az összes elszámolható költség 50%-át.

  • Egyéb mérnöki és szakértői díjak, tanácsadási költségek (pl. fordítás, tolmácsolás, lektorálás), tanácsadási és képzési szolgáltatások együttesen legfeljebb az összes elszámolható költség 5%-a.

  • Képzéshez kapcsolódó költségek, képzési és tanácsadási szolgáltatások együttesen legfeljebb az összes elszámolható költség 5%-a.

    • A képzési tevékenységek vonatkozásában az elszámolható költségek a következők lehetnek:

      • az oktatók költségei (szakértői díj, előadói, vagy szerzői díj);

      • az oktatók és a képzésben résztvevők utazási és szállásköltségei;

      • a képzési projekttel kapcsolatos tanácsadói szolgáltatások költségei;

      • képzés megszervezésének és lebonyolításának költségei;

      • tananyag fejlesztésének, kivitelezésének (pl. tankönyv, munkafüzet, CD), segédanyagok bérlésének, beszerzésének költségei;

      • a projekt keretében végrehajtott fejlesztéshez (tananyagfejlesztés) és képzéshez kapcsolódó akkreditációs, minősítési, értékelési, regisztrációs díjak;

      • a résztvevők (célcsoport) alkalmassági vizsgálatának költsége;

      • a résztvevők (célcsoport) biztosításának díja a projektmegvalósítás időszakában;

      • a célcsoport tagjainak fizetett képzési támogatás, vagy egyéb, a célcsoport tagjainak a képzésük idejére fizetett díjazás (pl. megélhetési támogatás), a célcsoport tagjainak a képzés ideje alatti munkaidőre fizetendő munkabér, vagy kereset-kiegészítés (legfeljebb a képzést megelőzően és az az alatt elért átlagkereset különbözete), a vonatkozó hazai jogszabályok alapján fizetendő adókkal, járulékokkal együtt [a vonatkozó számításoknak tartalmazniuk kell a résztvevők létszámát, a juttatás egy főre és egy képzési időegységre vonatkozó összegét, és az időtartamot (órákban), továbbá ha a kifizetés postai úton történik, a kapcsolódó postai szolgáltatás költsége is elszámolható költségnek minősül];

      • a célcsoport tagjai közül a képzésben résztvevők körében a képzés ideje alatt jelentkező azon költségek, amelyek gyermekeik vagy más, tőlük függő hozzátartozó gondozása miatt merülnek fel;

      • a képzésben résztvevő távolléte miatt felmerülő helyettesítési díj költsége a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerint, a szakképzési centrumok oktatói esetén a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény szerint.

    • Egyéb elszámolható kiadások:

      •  a képzés céljára használt helyiségek, illetve eszközök bérleti díja;

      • képzés részvételi díja;

      • vizsgadíj, kivéve a pótvizsga díja;

      • bizonyítvány kiállításának díja;

      • képzés eredményességének nyomon-követéséhez kapcsolódó költségek;

      • képzők kiválasztásához kapcsolódó költségek;

      • képzési helyszín akadálymentesítése, ha ez kisebb költségű megoldást eredményez, mint eleve akadálymentesített képzési helyszín választása;

      • képzéshez kapcsolódó egyéb költségek.

    • Csak a ténylegesen képzésben eltöltött idő vehető számításba. A költségeket résztvevőnként és alkalmanként vagy időszakonként (óránként, naponként, hetenként) az adott időszakban, adott helyen szokásos díjtételek figyelembevételével kell tervezni és elszámolni.

    • Fontos, hogy a beruházáshoz (beszerzett eszközhöz stb.) kapcsolódó képzés, betanítás költsége a beruházás bekerülési értékeként számolandó el.

  • Minőség-, környezet- és egyéb irányítási rendszerekhez kapcsolódó költségek (pl. minőségellenőrzéssel és tanúsítással kapcsolatos szolgáltatások költsége, minőséget tanúsító címkék használatával kapcsolatos költségek) legfeljebb az összes elszámolható költség 2,5%-a.

Az elszámolható költségekre vonatkozó belső korlátok táblázatos formában összegezve:


Költségtípus
Maximális mérték az összes elszámolható költségre vetítve
Új tárgyi eszköz beszerzés el kell, hogy érje az összes elszámolható költség legalább 50%-át.
 

100%
Új IKT eszközök beszerzésének aránya nem haladhatja meg a beszerzendő új tárgyi eszközök elszámolható költségének 30%-át.
Új elektromos jármű beszerzése nem haladhatja meg a beszerzendő új tárgyi eszközök elszámolható költségének 50%-át.
A két költségtípus esetén együttesen maximum 50%
Megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához szükséges új eszközbeszerzés költségei 30%

Immateriális javak
10%

Egyéb mérnöki és szakértői díjak, tanácsadási költségek és Képzési és tanácsadási szolgáltatások együttesen
5%

Minőség-, környezet- és egyéb irányítási rendszerekhez kapcsolódó költségek
2,5%

Nem elszámolható költségek

A projekt költségei alatt a Sztv. hatálya alá tartozó kedvezményezettek esetében a Sztv. 47. §, 48. § és 51. §-a által meghatározottakat kell érteni a következő eltéréssel.

A nem elszámolható költségek a következők:

  • a levonható áfa;

  • kamattartozás-kiegyenlítés;

  • a hitelkamat, kivéve a kamattámogatás vagy garanciadíj-támogatás formájában nyújtott vissza nem térítendő támogatás;

  • a hiteltúllépés költsége, egyéb pénzforgalmi költségek;

  • deviza-átváltási jutalék;

  • pénzügyi, finanszírozási tranzakción realizált árfolyamveszteség;

  • bírságok, kedvezményezett által fizetett kötbérek és a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti perköltség, függetlenül attól, hogy bíróság által megítélésre került-e;

  • tárgyi eszközként aktivált, új, megújuló energiatermelő eszköz üzembe helyezési költsége;

  • megújuló energiaforrás felhasználásával hálózatra termelés céljából villamos energia előállítására szolgáló eszközök, berendezések (napelempark);

  • infrastrukturális és ingatlan beruházás esetében a bontási, deponálási (külső lerakóhelyen) takarítási, kertépítési (beleértve térkőburkolatok elhelyezése, kerítésépítés), az építési és bontási törmelék elszállítási, anyagigazgatási költségek árkockázati fedezet, saját kivitelezésre fordított összeg;

  • ingatlan vásárlás, építés költségei nem elszámolhatók, még a saját forrás (önerő) részeként sem;

  • pályázatírói költségek.

A hitelprogramban nem nyújtható kölcsön:

  • ha a pályázó azt a kölcsönkérelem benyújtását megelőzően megkezdett projekthez venné igénybe „regionális beruházási támogatás”, „képzési támogatás” és „tiszta üzemű vagy kibocsátásmentes járművek beszerzésére és járművek utólagos átalakítására nyújtott beruházási támogatás” jogcímen;

  • egyedi tervezésű és gyártású eszköz [14] finanszírozására;

  • ingatlan vásárlásra;

  • vissza nem térítendő támogatások előfinanszírozására, illetve a vissza nem térítendő támogatás nem használható fel a kölcsön törlesztésére;

  • a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 3. §-a alapján nyújtott vagy igénybe vett pénzügyi vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatás (pl. hitel, pénzügyi lízing) finanszírozására, kivéve a jelen Felhívás keretében igényelt kölcsön előfinanszírozására szolgáló pénzügyi szolgáltatásokat;

  • üzletrész, részvény, illetve más társasági részesedés vásárlására;

  • a hiteldöntés napján fizikailag már lezárt (befejezett) vagy teljes mértékben (fizikailag és pénzügyileg is) végrehajtott beruházás finanszírozására;

  • a kedvezményezett vállalkozás közvetlen vagy közvetett tulajdonosaitól, vezető tisztségviselőitől, vezető állású munkavállalójától, illetve (amennyiben alkalmazandó) e személyek közeli hozzátartozóitól, valamint e személyek vagy közeli hozzátartozóik tulajdonában álló vállalkozástól, továbbá a kedvezményezett partner- vagy kapcsolt vállalkozásától történő beszerzések finanszírozására, illetve mindezen személyek visszterhes közreműködésével megvalósítandó beszerzések finanszírozására;

  • a kizárólag pénzügyi tranzakciót megvalósító továbbértékesítési célú eszközvásárlásra; [15]

  • a több kölcsönszerződésen keresztül finanszírozott, azon egymásra épülő, egymással összefüggő tevékenységek, amelyeket összességükben megítélve egy beruházási projekt keretében valósítana meg a kedvezményezett – de a Felhívásban maximálisan igénybe vehető kölcsönösszeg miatt – csak a projekt feldarabolásával tudna a maximálisan meghatározott kölcsönösszegnél nagyobb kölcsönhöz jutni (kölcsön jogosultság feltételeinek mesterséges megteremtése). [16]

Önerő

A támogatást igénylőnek a projekt összköltségének az igényelt hitellel csökkentett részét kitevő önerővel kell rendelkeznie. Az önerő saját forrásból állhat. [17] A projekt nem elszámolható költségeit is önerőből kell fedezni.

A minden állami támogatástól mentes saját forrás minimálisan elvárt mértéke a projekt elszámolható költségének legalább 10%-a, regionális beruházási támogatással érintett költségtételek vonatkozásában az elszámolható költségek legalább 25%-a, amelynek felhasználását a kedvezményezettnek legkésőbb az első folyósítás előtt igazolnia szükséges.

Támogatás

Igényelhető éven túli lejáratú kamatmentes beruházási kölcsön: 10 - 100 millió Ft között, forint pénznemben (devizában nem).

Az igényelhető hitelösszeg nem haladhatja meg a hitelkérelem benyújtását megelőző lezárt pénzügyi év üzemi eredményének tizenötszörösét.

Kamat

0%

NEM kerül felszámításra

  • Kezelési költség

  • Rendelkezésre tartási jutalék

  • Előtörlesztési díj

  • Szerződésmódosítási díj

Késedelmi kamat

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:48 §-ában meghatározott mértékű késedelmi kamat.

Egyéb költségek

  • A kölcsönkérelem bírálatával, a kölcsönszerződés megkötésével és módosításával, valamint a kölcsön folyósításával összefüggésben nem számítható fel díj, kivéve az, amely harmadik felet illet (pl. értékbecslői, közjegyzői díj).

  • A követelésbehajtás költségei felszámíthatók.

Futamidő

A futamidő a kölcsönből beszerzendő új tárgyi eszköz a Társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) szerinti amortizációjának végéig, az alábbiak szerint - függetlenül attól, hogy kedvezményezett a Tao. alapján más amortizációs kulcsot is alkalmaz:

  • az 50%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 24 hónap. Ezt kell alkalmazni az általános rendeltetésű számítástechnikai gépek, berendezések esetében (8471 Vtsz.).

  • a 33%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 36 hónap

  • a 25%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 48 hónap

  • a 20%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb 60 hónap

  • a 14,5%-os amortizációs kulcs alá tartozó eszközök esetén legfeljebb legfeljebb 82 hónap.

  • min. 10%-os mértékű megújuló energiával kapcsolatos beruházást is tartalmazó projekt esetén a szerződéskötéstől számított legfeljebb 120 hónap, amennyiben a kivitelezéssel érintett ingatlan is bevonásra kerül a fedezeti körbe.

A maximális futamidőt a leghosszabb maximális amortizációs idővel rendelkező – a beruházás részét képező - eszközhöz tartozó futamidő hónapban megadott adata alkalmazásával szükséges meghatározni. A feltüntetett futamidők a lehetséges türelmi és/vagy rendelkezésre tartási időt is tartalmazzák.

Rendelkezésre tartási idő

A kölcsönszerződés megkötésétől számított minimum 6 hónap, legfeljebb 18 hónap, mely megújuló energiával kapcsolatos beruházást tartalmazó projekt esetén indokolt esetben további 6 hónappal meghosszabbítható.

Türelmi idő

A rendelkezésre tartási idő végétől számított maximum 6 hónap.

Projekt megvalósítási határideje

A projekt megvalósításának határideje (fizikailag és pénzügyileg befejezett) a szerződéskötést követő 18 hónap, amely határidő indokolt esetben további 6 hónappal meghosszabbítható.

Törlesztés ütemezése

A törlesztés a türelmi idő lejártát követően havonta, egyenlő tőketörlesztő részletekben történik. Esedékessége a tárgyhónap 15. napja. Az első tőketörlesztés azon naptári hónapot követő hónap 15. napján esedékes, amelyben a türelmi idő lejárt. Ha a tárgyhó 15. napja nem munkanap, akkor a következő munkanapon esedékes.

Előtörlesztés

A finanszírozási összeg a kedvezményezett által bármikor előtörleszthető vagy végtörleszthető anélkül, hogy az a kölcsön kondícióinak romlását, vagy terheinek, költségeinek növekedését eredményezné.

Folyósítás végső határideje

A hitelprogram keretében utoljára 2026. december 30-án lehet a kölcsönszerződés alapján a kedvezményezetteknek kifizetést teljesíteni.

Támogatáshalmozás

Az elszámolt kiadási tételekre – azaz a projekt összes elszámolható költségére – vonatkozóan egy operatív program keretében többszörösen, illetve több operatív programból, vagy az Európai Unió intézményei, ügynökségei, közös vállalkozásai vagy más szervei által központilag kezelt, a tagállam ellenőrzése alá közvetlenül vagy közvetve nem tartozó (pl. Horizont Európa) uniós finanszírozás csak akkor vehető igénybe, amennyiben az összes támogatási formából nyújtott finanszírozás összege nem haladja meg a kiadási tétel teljes összegét.

Fentiek alapján a jelen Felhívás keretében benyújtott támogatási kérelem szerinti projekt elszámolható költségei tekintetében további uniós finanszírozás igénybevételére nincs lehetőség.

Biztosítékok köre

A beruházás tárgyát kötelező fedezeti körbe bevonni. A beruházás tárgya a futamidő végéig nem idegeníthető el.

A hitelprogram keretében az elvárt fedezettség mértéke 50%, az alábbiak szerint:

  • Új gép/berendezés/gépjármű vásárlás esetén elégséges a megvásárolt gép/berendezés/gépjármű fedezetként, kivéve, ha az Eljárási Rend szerint a fedezetértékelés során a gép/berendezés/gépjármű fedezeti értékét csökkenteni szükséges. Amennyiben az Eljárási Rend szerint a fedezeti értéket csökkenteni szükséges, az elvárt fedezettség mértéke 50%.

  • Megújuló energiaforrást hasznosító technológia projektcél esetén, a kivitelezéssel érintett ingatlant kötelező bevonni fedezetként. Amennyiben az Eljárási Rend szerint a fedezeti értéket csökkenteni szükséges, az elvárt fedezettség mértéke 50%.

A fenti pontokba nem tartozó hitelcél esetén az elvárt fedezettség a befogadási értékekből számítva a tőkekitettség 50%-a, több hitelcél esetén a fedezettségi szintet az egyes hitelcélokat érintő tőkekitettséggel súlyozottan kell aggregáltan megállapítani.

Az alábbi kiegészítő biztosítéki formák fogadhatók el:

  • ingatlan jelzálog;

  • ingó jelzálog (gépen, berendezésen, járművön);

  • fizetési számla követelésen alapított óvadék;

  • természetes személy, jogi személy készfizető kezessége;

  • hitelintézet által vállalt garancia.

Vállalások

  • Tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettség

    A kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. Az ezzel kapcsolatos követelményeket a www.palyazat.gov.hu oldalról letölthető „Pénzügyi eszközök végső kedvezményezettjeinek kommunikációs kötelezettségei a 2021-2027-es programozási időszakra vonatkozóan” c. útmutató és az Arculati Kézikönyv tartalmazza. Ezen Hitelprogram kapcsán a tájékoztató tábla elkészítésekor a táblagenerátor használatának 2. lépésénél a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz Operatív Programot szükséges kiválasztani. A kommunikációs kötelezettségek teljesítésének elmaradása 3% szankcióval járhat.

  • A kedvezményezett minden támogatási formára és forrásra vonatkozóan elkülönített nyilvántartást köteles vezetni, amennyiben más támogatott program keretében, illetve más támogatott eszköz révén támogatásban részesül.

Egyéb információk