Kiemelt pályázatok

Hátrányos helyzetű településeken működő KKV-k fejlesztéseinek támogatása

Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program

Kódszám GINOP-1.2.9-20

A pályázati kiírás elsődleges célja az elmaradottabb településeken működő mikro- és kisvállalkozások fejlődésének, gazdaságban betöltött szerepének, piaci pozíciójának erősítése, a területi különbségek csökkentése, a térségi felzárkóztatás és a helyi gazdaság megerősítése.

Pályázati időszak

A támogatási kérelmek benyújtása a források kimerüléséig lehetséges, az alábbi szakaszokban:

  • 1. értékelési szakasz (10-60M Ft támogatás igénylése esetén): 2021. február 18. 9 óra 00 perctől 2021. március 4. 10 óra 00 percig (kizárólag a Felhívás 2. számú mellékletében felsorolt településeken megvalósított projektek részére).
  • 2. értékelési szakasz (2-10M Ft támogatás igénylése esetén): 2021. április 30. 9 óra 00 perctől 2021. május 12. 10 óra 00 percig (kizárólag a Felhívás 1. számú mellékletében felsorolt településeken megvalósított projektek részére).

A pályázatok egyszerűsített kiválasztási eljárásrend alapján folyamatosan, értékelési szempontoknak való megfelelés szerinti sorrendisége alapján kerülnek elbírálásra. Adott szakaszon belül is elfogyhat a forrás!

Kedvezményezettek köre

Jelen Felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be:

  • az 1. értékelési szakaszban azon mikro- és kisvállalkozás [1], amely a Felhívás 2. számú mellékletében felsorolt település valamelyikén valósítja meg fejlesztését, és az igényelt vissza nem térítendő támogatás min. 10.000.001 Ft, max. 60.000.000 Ft, valamint rendelkezik az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által kiállított tanúsítvánnyal [2];

  • a 2. értékelési szakaszban azon mikrovállalkozás [3], amely a Felhívás 1. számú szakmai mellékletben felsorolt - szabad vállalkozási zónának minősülő, vagy szabad vállalkozási zónának nem minősülő területen található, 5000 fő alatti - településen valósítják meg fejlesztését, és az igényelt vissza nem térítendő támogatás 2-10 M Ft, valamint GINOP 1., 2., és 3. prioritás felhívásai keretében a támogatási kérelem benyújtását megelőzően nem részesülhetett támogatásban (beleértve a támogatói döntésben részesült, de nem megvalósult projekteket is);

  • amelyek rendelkeznek legalább egy lezárt (beszámolóval/ SZJA bevallással alátámasztott), teljes (365 napot jelentő) üzleti évvel (az előtársaságként való működés időszaka ebbe nem számít bele);

  • amelyek éves átlagos statisztikai állományi létszáma a támogatási kérelem benyújtását megelőző, teljes üzleti évben minimum 1 fő volt;

  • amelyek a pályázat benyújtásakor szerepelnek az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 260. § (1) bekezdése szerint közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban;

  • amelyek Magyarországon székhellyel rendelkező egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodók vagy kettős könyvvitelt vezető vállalkozások, szövetkezetek, egyéni vállalkozók, egyéni cégek vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező szövetkezetek vagy kettős könyvvitelt vezető vállalkozások fióktelepei [4].

További kizáró okok

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek,

  • aki jogerős végzéssel elrendelt felszámolási, csőd-, végelszámolási vagy egyéb - a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott - eljárás alatt áll;

  • amelynek a saját tőkéje a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámolója alapján negatív vagy a törzstőke (alaptőke) jogszabályban előírt legkisebb mértéke alá csökkent;

  • amely nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak [5] minősül;

  • amellyel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), illetve az elődszervezete az APEH által indított végrehajtási eljárás van folyamatban a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában;

  • aki nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének [6] (2011. évi CXCV. szerint);

  • amely az Áht. 1. § 4.) pontja szerint nem átlátható szervezet [7];

  • aki a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett;

  • azon szervezet részére, amely az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozatának nem tett eleget;

  • amelyek többségi önkormányzati tulajdonban áll;

  • aki a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll;

  • amely vállalkozás, vagy amelynek a 651/2014/EU rendelet 1. számú melléklete alapján meghatározott partner vagy kapcsolt vállalkozása jelen Felhívás keretében korábban támogatásban részesült [8].

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Iparági korlátozások

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek:

  • amely azt elsődleges mezőgazdasági termeléshez használja fel.

  • amely azt mezőgazdasági termékek feldolgozásához vagy forgalmazásához használja fel, amennyiben

    • a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre,

    • vagy a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ.

  • amely vállalkozás mezőgazdasági termelőnek minősül – azaz a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló szerinti árbevételének / adóalapba beszámított bevételének legalább 50%-a mezőgazdasági tevékenységből származik (a számítás módszertanát a Felhívás 8. sz. szakmai melléklete tartalmazza);

    A mezőgazdasági tevékenységből származó nettó árbevétel és annak nettó árbevételhez viszonyított arányának kiszámítása az alábbi képlet alkalmazásával történik:

    mező = (Szánt + Áll + Kert + Gyüm + Szőlő + Mező + Vad – Elad – Közv) / NÁért

    ahol:
    mező = mezőgazdasági tevékenység nettó árbevétel aránya
    Szánt = szántóföldi növénytermesztés, gyepgazdálkodás nettó árbevétele
    Áll = állattenyésztés (állatok + állati termékek) nettó árbevétele
    Kert = kertészeti termelés nettó árbevétele
    Gyüm = gyümölcstermesztés nettó árbevétele
    Szőlő = szőlő és szőlőbortermelés nettó árbevétele
    Mező = mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele
    Vad = vadgazdálkodás nettó árbevétele
    Elad = eladásra vásárolt mezőgazdasági áruk nettó árbevétele
    Közv = közvetített mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele
    ért = értékesítés nettó árbevétele

    A számlálóban a támogatást igénylő/kedvezményezett a mezőgazdasági tevékenységeinek (a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere - TEÁOR’08 szerint a 01 nemzetgazdasági ág alá besorolt tevékenységek, valamint a 1102 számú szőlőbortermelés szakágazat alá besorolt tevékenység, amennyiben az saját termelésű szőlőből készült szőlőbortermelésre irányul) a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételeit tüntesse fel. Az állattenyésztés árbevételébe az állatok bértartása is beleszámít. A gépi bérmunka a mezőgazdasági szolgáltatások árbevételéhez tartozik.
    A mezőgazdasági árbevételt csökkenteni kell azoknak az eladott mezőgazdasági termékeknek a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes* lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételeivel, amelyeket értékesítési céllal vásároltak (pl. gabona felvásárlás után történő értékesítése).

    Közvetített mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele: azoknak az eladott mezőgazdasági szolgáltatásoknak a kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételei, amelyeket értékesítési céllal vásároltak.

    A nevezőben a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes* lezárt üzleti évre vonatkozó összes értékesítés nettó árbevétele szerepel.

    Sem a számlálóban, sem a nevezőben nem szerepel az áfa, a kompenzációs felár, valamint a támogatások értéke.

    A mezőgazdasági nettó árbevételbe nem számít bele a nem saját termelésű szőlő feldolgozása.

    A tárgyévben elemi kárt szenvedett termelők a megyei kormányhivatal által kiadott igazolás alapján megállapított árbevétel kieséssel a mezőgazdasági árbevételüket módosíthatják.

    A mezőgazdasági őstermelők esetében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 6. melléklete I. pontja az irányadó, azaz a mezőgazdasági tevékenységből származó árbevételnek a mezőgazdasági őstermelői tevékenységből származó árbevételt kell tekinteni.

    Abban az esetben, ha a támogatást igénylő aktív őstermelő státusza mellett egyéni vállalkozói tevékenységet is végez, az őstermelői és az egyéni vállalkozói tevékenységből származó mezőgazdasági árbevételek összegét kell viszonyítani az őstermelőként és egyéni vállalkozóként elért összes árbevételhez a fenti képlet metodikája szerint.

  • amelynek fejlesztési igénye az Európai Unióról szóló Szerződés 1. számú mellékletében (Annex I.) szereplő mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével kapcsolatos beruházásokra irányul (Felhívás 6. számú melléklete), azaz nincs kizárva az a feldolgozással kapcsolatos beruházás, amelynek eredményeként a feldolgozott termék nem minősül mezőgazdasági terméknek;

    A brüsszeli nómenklatúrában
    szereplő vámtarifaszám
    A termékek leírása
    1. ÁRUCSOPORTÉlő állatok
    2. ÁRUCSOPORTHús és élelmezési célra alkalmas vágási melléktermékek
    3. ÁRUCSOPORTHalak, rákfélék és puhatestűek
    4. ÁRUCSOPORTTejtermékek; madártojások; természetes méz
    5. ÁRUCSOPORT
    05.04Állati belső részek, hólyag és gyomor (kivéve a halakét), egészben vagy darabokban
    05.15Máshová nem sorolt vagy máshol nem említett állati termék; az 1. árucsoport vagy a 3. árucsoport szerinti, emberi fogyasztásra nem alkalmas élettelen állat
    6. ÁRUCSOPORTÉlő fák és egyéb növények; gumók, gyökerek és hasonlók; vágott virágok és díszítő lombozat
    7. ÁRUCSOPORTÉlelmezési célra alkalmas zöldségek, gyökerek és gumós gyökerek
    8. ÁRUCSOPORTÉlelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió; citrus- és dinnyefélék héja
    9. ÁRUCSOPORTKávé, tea és fűszerek, a matétea (09.03 vtsz.) kivételével
    10. ÁRUCSOPORTGabonafélék
    11. ÁRUCSOPORTMalomipari termékek; maláta és keményítő; sikér; inulin
    12. ÁRUCSOPORTOlajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök; különféle magvak és gyümölcsök; ipari és gyógynövények; szalma és takarmány
    13. ÁRUCSOPORT
    ex 13.03Pektin
    15. ÁRUCSOPORT
    15.01Sertészsír és egyéb kiolvasztott sertészsiradék; kiolvasztott baromfizsiradék
    15.02Kiolvasztatlan szarvasmarhafaggyú, juh- vagy kecskefaggyú; ezen zsiradékokból előállított faggyú (beleértve az első lét ("premier jus"))
    15.03Sertészsírsztearin, oleosztearin és faggyúsztearin; sertészsírolaj, oleoolaj és faggyúolaj, nem emulgeálva, keverve vagy bármilyen más módon elkészítve
    15.04Halból és tengeri emlősből nyert zsír és olaj, finomítva is
    15.07Folyékony vagy szilárd stabilizált növényi olajok, nyersen, finomítva vagy tisztítva
    15.12Állati vagy növényi zsírok és olajok hidrogénezve, finomítva is, de tovább nem elkészítve
    15.13Margarin, mesterséges zsiradék és más étkezési célra alkalmas feldolgozott zsiradék
    15.17Zsíros anyagok, illetve állati vagy növényi viaszok feldolgozási maradékai
    16. ÁRUCSOPORTHúsból, halból, rákfélékből vagy puhatestűekből készült termékek
    17. ÁRUCSOPORT
    17.01Répacukor és nádcukor szilárd állapotban
    17.02Egyéb cukor; cukorszirup; műméz (természetes mézzel keverve is); karamell
    17.03Melasz, fehérítve is
    17.05(*)Ízesített vagy színezett cukor, szirup és melasz, a bármilyen arányban hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcslevek kivételével
    18. ÁRUCSOPORT
    18.01Kakaóbab egészben vagy törve, nyersen vagy pörkölve
    18.02Kakaóhéj, -hártya, -bőr és kakaóhulladék
    20. ÁRUCSOPORTZöldségfélékből, gyümölcsből vagy más növényrészekből előállított készítmények
    22. ÁRUCSOPORT
    22.04Szőlőmust, erjedésben vagy alkohol hozzáadásától eltérő módon lefojtva
    22.05Friss szőlőből készült bor; szőlőmust alkohol hozzáadásával lefojtva
    22.07Más erjesztett italok (például almabor, körtebor és mézbor)
    ex 22.08(*)
    ex 22.09(*)
    Az e szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékekből nyert bármilyen erősségű etil-alkohol és szesz, denaturálva is; a likőrök, egyéb szeszesitalok és szeszesitalok előállítására használt összetett alkoholos készítmények ("koncentrált kivonatok") kivételével
    ex 22.10(*)Ecet és ecetpótlók
    23. ÁRUCSOPORTÉlelmiszeripar melléktermékei; elkészített állati takarmányok
    24. ÁRUCSOPORT
    24.01Feldolgozatlan dohány, dohányhulladék
    45. ÁRUCSOPORT
    45.01Természetes parafa, megmunkálatlan, aprított, szemcsézett vagy őrölt parafa; parafahulladék
    54. ÁRUCSOPORT
    54.01Len, nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; lenkóc és lenhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)
    57. ÁRUCSOPORT
    57.01Kender (Cannabis sativa), nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; kenderkóc és kenderhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)

    (*) Az Európai Gazdasági Közösség Tanácsa 1959. december 18-ai 7a. sz. rendeletének (HL 7. szám, 1961.01.30., 71. o.) 1. cikke által beillesztett vámtarifaszám.

  • amely azt a halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez, feldolgozásához és értékesítéséhez használja fel;

  • amelynek fejlesztési igénye az alábbi TEÁOR’08 kód szerinti tevékenységekkel kapcsolatos beruházásokra irányul:

    • 12.00 Dohánytermék gyártása,

    • 05.10-09.10 Bányászat, kőfejtés,

    • 19.10-20 Kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás,

    • 24.10 Vas-, acél-, vasötvözet-alapanyag gyártása,

    • 30.11-12 Hajó, csónak gyártása,

    • 33.11-20 Ipari gép, berendezés, eszköz javítása; Ipari gép, berendezés üzembe helyezése;

  • amelynek fejlesztési igénye a dohány és dohánytermékek gyártásával, feldolgozásával és forgalomba hozatalával kapcsolatos beruházásokra irányul;

  • amelynek fejlesztési igénye szálláshely és/vagy fürdőfejlesztésre irányul;

  • azon közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében történő végző vállalkozás számára, amely azt teherszállító járművek megvásárlására használja fel.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb iparági korlátozásokat tartalmazza.

Megvalósítás helyszíne

Kizárólag a Felhívás 1. és 2. számú szakmai mellékletben felsorolt településen megvalósuló fejlesztés támogatható.

Az 5000 fő alatti, valamint a szabad vállalkozási zónák (SZVZ) települései - 2-10M támogatás igénylése esetén

Település lista a 1403/2019. (VII. 5.) Korm. határozatban, a 1404/2019. (VII. 5.) Korm. határozatban, 1426/2019. (VII. 26.) Korm. határozatban, valamint a 1186/2020. (IV. 28.) Korm. határozatban meghatározottak alapján - 10-60M támogatás igénylése esetén

A támogatást igénylő legfeljebb 1 megvalósítási helyszínt jelölhet meg.

Azon mikrovállalkozás esetében, amely a Felhívás 1. számú mellékletében felsorolt település valamelyikén valósítja meg fejlesztését, a megvalósulási helyszínnek a támogatási kérelem benyújtását megelőzően fél évvel (2020. október 30.-át megelőzően) bejegyzésre kellett kerülnie a cégkivonatba.

Azon mikro- és kisvállalkozás esetében, amely a Felhívás 2. számú mellékletében felsorolt település valamelyikén valósítja meg fejlesztését, a megvalósulási helyszínnek a támogatási kérelem benyújtásáig kell bejegyzésre kerülnie a cégkivonatba.

Továbbá alkalmasnak kell lennie, illetve a projekt eredményeképpen alkalmassá kell válnia a projekt megvalósítására, illetve a jelzett tevékenység végzésére. A megvalósulási helyszín akkor tekinthető alkalmasnak, ha a projekt tárgyát képező tevékenység elvégezhető a helyszínen, a projekt megvalósításhoz biztosított a megfelelő infrastruktúra.

Működő telephely/fióktelep igazolására szolgáló dokumentumok, amelyek egyikének rendelkezésre állása igazolja a valódi működést:

  • iparűzési adó fizetésigazolás;

  • engedélyköteles tevékenység esetén hatósági engedélyek megléte;

  • közüzemi számla (önmagában a rendelkezésre állási díj vagy alapdíj megfizetése nem elegendő).

Szükségesek továbbá a munkavállalók tényleges, a projekthelyszínen történő foglalkoztatásnak igazolására szolgáló dokumentumok, amelyek egyikének rendelkezésre állása a munkajogi iratokkal együtt igazolja a foglalkoztatást:

  • a projektben foglalkoztatott munkavállalók a projekttel azonos megyében, vagy a megvalósítás helyszínéhez képest napi munkába járással elérhető távolságban lévő állandó/ideiglenes lakcímének igazolása, VAGY
  • a munkába járás dokumentumainak, egyéb, a foglakoztatáshoz kapcsolódó személyi jellegű költségek felmerülésének igazolása munkahelyi beléptető, biztonsági rendszerek naplóinak rendelkezésre állása.

Amennyiben a támogatásból megvalósuló fejlesztés engedélyköteles tevékenységhez kapcsolódik, a megvalósítás helyszínére vonatkozóan a kedvezményezettnek a vonatkozó hatósági engedéllyel/engedélyekkel - a támogatási kérelem benyújtásával együtt csatolandó jogerős építési engedély kivételével - az első kifizetési kérelem időpontjában rendelkeznie kell.

Nem támogatható olyan projekt, ahol bérelt vagy lízingelt ingatlan esetében a bérleti vagy lízing szerződés, az ingatlan használatba vételének egyéb eseteiben közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás kizárólagos joggal nem biztosítja a támogatással megvalósuló létesítmény üzemeltetésének lehetőségét legalább a fenntartási kötelezettség idejére.

Nem támogatható olyan projekt, amely a beruházást, illetve a fejlesztést olyan ingatlanon (saját, lízingelt vagy bérelt) kívánja megvalósítani, amely a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában nem per-, és igénymentes, kivéve, ha a támogatást igénylő az igény jogosultja.

Amennyiben a beruházást, illetve fejlesztést osztatlan közös tulajdonban álló ingatlanon kívánják megvalósítani, a támogatási kérelem jogosultságának feltétele a tulajdonostársak között közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás, és az ahhoz tartozó használati megosztásra vonatkozó vázrajz rendelkezésre állása. A per,- és igénymentesség követelményének az osztatlan közös tulajdon azon tulajdoni hányada vonatkozásában kell teljesülnie, amely a beruházás (fejlesztés) helyszíne.

Amennyiben a projekt megvalósítása tartalmaz ingatlan beruházást, úgy a támogatást igénylőnek a támogatási kérelem benyújtásakor az adatlapon szükséges bemutatnia, hogy a tulajdonostársak hozzájárulása, a megállapodás az osztatlan közös tulajdonban lévő ingatlan használatáról, a bérbeadó hozzájárulása és bérleti szerződés, az ingatlan használatba vételének egyéb eseteiben a használatba adó hozzájárulása, közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás, valamint az építési tervdokumentáció rendelkezésre áll. A felsorolt dokumentumok a támogatási kérelem jogosultsági ellenőrzése, tartalmi értékelése során, valamint a megvalósítás és a fenntartás időszakában bármikor bekérhetőek, illetve a megvalósítási helyszínen ellenőrizhetőek.

A beszerzett eszközöket, immateriális javakat a megvalósítás helyszínéül szolgáló ingatlanra (székhelyre, telephelyre, vagy fióktelepre) kell számvitelileg aktiválni. Hardver és szoftver beszerzése esetén a megvalósulási helyszínnek az a telephely vagy fióktelep minősül, amelyre a beszerzett eszközök számvitelileg aktiválásra kerülnek. A támogatott fejlesztéseket a támogatást igénylő köteles a megvalósítás helyszínén üzemeltetni.

A támogatást igénylő szerződéses kötelezettsége, hogy a projektet, a támogatási szerződésben megjelölt megvalósítási helyszínen megvalósítja, és azt a fenntartási időszak alatt, ugyanezen a helyen fenntartja, illetve üzemelteti.

Olyan esetekben, amikor a projekt keretében nem helyhez kötött eszköz kerül beszerzésre, berendezések, infokommunikációs technológia (IKT) eszközök) - kivéve a helyhez kötött informatikai eszközök, pl. szerver, rack szekrény, nagyteljesítményű nyomtató/szkenner stb.- a kedvezményezett abban az esetben is eleget tesz szerződéses kötelezettségének, ha a nem helyhez kötött eszközt, a projektre vonatkozó régióban található, cégkivonatban bejegyzett székhelyére/telephelyére/fióktelepére aktiválja, függetlenül attól, hogy az eszközzel ideiglenesen más országrészben folytat tevékenységet.

A megvalósítási helyszín műszaki követelményei

A megvalósítási helyszín alkalmasságát a támogatási kérelem benyújtásakor 10 db fényképből álló fotódokumentációval szükséges alátámasztani, melyek a következő pontoknak való megfelelést szemléltetik:

  • Eszközbeszerzés: helyhez kötött eszközök

    A projekt keretében megvalósuló fejlesztés tárgyát képező, helyhez kötött eszközök általában gépek, berendezések.

    A megvalósítási helyszín abban az esetben alkalmas a projekt megvalósítására, ha:

    • a beszerzett eszközök elhelyezése, üzemeltetése biztosított;

    • az eszközök elhelyezéséhez általában fedett, infrastruktúrával ellátott helyiség biztosított (üzemcsarnok, műhely szükséges);

    • a helyiség kialakítása (méretek, padozat teherbírása) és infrastruktúra ellátottsága (elektromos áram, víz, gáz ellátás, szükség szerint technológiai infrastruktúra, biztonsági infrastruktúra; ú.m. tűzi víz és tűz- és füstjelző berendezés), az ott dolgozók számára kialakított kommunális helyiségekkel, alkalmas kell, hogy legyen a beszerzett eszközzel végzendő tevékenységhez.

  • Eszközbeszerzés: mobil eszközök

    Mobil eszközbeszerzés esetén a megvalósítási helyszínnek - melyen a projekt adatlapon megadott helyrajzi számú ingatlant értjük - alkalmasnak kell lennie a mobil eszközök átmeneti tárolására.

    Mobil munkagépek esetén a megvalósítási helyszínen biztosítani kell a:

    • közútról történő megközelítés lehetőségét;

    • gépek ki/bejárásának lehetőségét;

    • gépek tárolására alkalmas teret (terepet), valamennyi, a projekt keretében beszerzett mobil berendezés egyszerre történő tárolása esetén is (sármentesített felület);

    • gépek őrzését (épület, ideiglenes építmény, lakókocsi);

    • tűzvédelmet.

    Egyéb esetekben, a megvalósítási helyszínen biztosítani kell az eszközök:

    • ki/beszállításának lehetőségét;

    • biztonságos elhelyezését/raktározását a tároló helyiségben.

  • Eszközbeszerzés: IKT eszközök

    IKT eszközök beszerzése esetén a megvalósítási helyszínnel kapcsolatos, az eszközök üzemeltetéséhez, működtetéséhez szükséges műszaki elvárások (kommunális infrastruktúrával, szélessávú internet csatlakozással rendelkező épület, szerver megfelelő elhelyezése, a beszerzett számítógépeknek megfelelő irodai munkahely) csak abban az esetben érvényesek, amennyiben az eszközök üzemeltetésének helyszíne egybe esik a projekt megvalósítási helyszínével.

    A támogatásból beszerzett IKT eszközök üzemeltetése, működtetése a megvalósítás helyszínén kívül is történhet, és nem releváns, hogy a támogatott eszközzel nyújtott szolgáltatás hol érhető el. Ilyen esetekben az üzemeltetés helyszínével, és nem a megvalósítás helyszínével kapcsolatban támaszthatók az eszközök üzemeltetéséhez, tárolásához előírt, a megvalósítás helyszínére vonatkozó műszaki követelmények.

  • Képzés

    Amennyiben a támogatást igénylő bejegyzett székhelye, telephelye vagy fióktelepe nem alkalmas a képzés megtartására (ennek okát szükséges bemutatni a pályázatban!), abban az esetben lehet más, kevésbé fejlett régióban lévő, a képző által biztosított vagy bérelt helyszín. Amennyiben a támogatást igénylő bejegyzett székhelye, telephelye vagy fióktelepe nem alkalmas a képzés megtartására, ennek okát szükséges bemutatni.

    Nem támogatható a Közép-Magyarország régió (Budapest, illetve Pest megye) területén megvalósuló képzés.

Elszámolható költségek

Kötelezően megvalósítandó támogatható tevékenységek

A kötelezően megvalósítandó tevékenységek költségének el kell érniük a projekt elszámolható összköltségének legalább 50%-át az ingatlan beruházás költségeivel együtt.

  • Új eszközök, gépek beszerzése, új technológiai rendszerek és kapacitások kialakítása:

    • technológiai korszerűsítést eredményező új, egyenként min. nettó 100.000 Ft értékű eszközök (nettó 100.000 Ft érték alatti eszköz csak akkor támogatható, ha az a beszerzendő eszköz tartozéka) bekerülési értéke, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja az eszközbeszerzéshez kapcsolódó szállítás és üzembe helyezés, valamint az eszközbeszerzéshez közvetlenül kapcsolódó betanítás költségét is;

    • az eszközök felszerszámozásához az új szerszámok, új kiegészítő berendezések költsége minimum nettó 100.000 Ft értékben, amennyiben alkalmassá teszi a támogatást igénylő tulajdonában álló, a megvalósítási helyszínen a támogatási kérelem benyújtásakor már meglévő gépet új termékek előállítására vagy kapacitásbővülést eredményez.

Önállóan nem támogatható tevékenységek

  • A vállalkozói tevékenység végzésével összefüggő ingatlan beruházás - építés, bővítés, átalakítás, korszerűsítés költségei (anyagköltségei és kivitelezőnek fizetett munkadíj, kivitelezőnek fizetett ellenszolgáltatás – saját teljesítés nem lehetséges) számolhatók el.

    Amennyiben a projekt megvalósítása tartalmaz építési engedély köteles ingatlan beruházást, úgy a támogatási kérelem benyújtásának feltétele a jogerős építési engedély megléte.

    Nem nyújtható támogatás épület fejlesztéséhez, amennyiben az ingatlan hasznosítása során lakás/lakhatás célú fejlesztés valósulna meg. Az ÁÚF-től eltérően már a támogatási kérelem benyújtásakor sem minősülhet a fejlesztéssel érintett ingatlan lakáscélú ingatlannak. Lakás/lakhatási célú fejlesztésnek minősül minden olyan fejlesztés és/vagy beruházás, amely a KSH építmény jegyzékében a „11 LAKÓÉPÜLETEK” között nevesített épületek fejlesztésére irányul.

    Ingatlan építés és bővítés [9] elszámolható költsége max. nettó 280 000 Ft/nm fajlagos költség lehet (a fajlagos költség vetítési alapja az építés vagy bővítés bruttó alapterülete).

    Ingatlan átalakítás [10] max. nettó 225 000,- Ft/nm fajlagos költség lehet (a fajlagos költség vetítési alapja az átalakítással érintett épületrész nettó alapterülete).

    Az ingatlan korszerűsítés költsége nem haladhatja meg az alábbi fajlagos költségeket (fűtés - és világítás esetén a fajlagos költség vetítési alapja az érintett épületrész nettó alapterülete):

    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó szerkezetek szigetelése:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Szigetelendő felület nagyságára vonatkozóan

      Polisztirolhab lemez
      (minimum vastagság:
      150 mm)

      Szendvicspanel
      (min. vastagság:
      100 mm)

      Kőzetgyapot
      hőszigetelő lemez
      (min. vastagság: 130 mm)

      Vízszintes szigetelés:
      (lapostető, födém, padló)

      8 600 Ft

      14 000 Ft

      8 400 Ft

      Függőleges szigetelés:
      (homlokzati falak)

      11 600 Ft

      25 000 Ft

      11 100 Ft

    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energia-megtakarítást eredményező korszerűsítése esetén nem haladhatja meg az alábbi táblázat szerinti értéket:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Nyílászáró felületére vonatkozóan
      Műanyag nyílászáró Alumínium nyílászáró Szekcionált ipari kapu Fa nyílászáró
      67 600 Ft 72 600 Ft 75 800 Ft 87 900 Ft
    • Épületek fűtési, hűtési és használati melegvíz-rendszereinek komplex korszerűsítése nem haladhatja meg a nettó 4 220 Ft/m3 összeget (fűtéssel érintett helység térfogatára vonatkozóan).

    • Meglévő beltéri világítási rendszerek energiatakarékos átalakítása estében nem haladhatja meg a nettó 18 980 Ft/m2 összeget (villamos korszerűsítéssel érintett helységek alapterületére vonatkozóan).

    • Árnyékoló- vagy árnyékvető szerkezetek beépítése nem haladhatja meg a nettó 30 000 Ft/m2 összeget (árnyékoló felület nagyságára vonatkozóan).

  • Információs technológia-fejlesztés (új informatikai eszközök és szoftverek beszerzése a projekt összköltségének legfeljebb 50%-át érheti el):

    • Új hardverek beszerzése: Információs technológiafejlesztéshez kapcsolódó, egyenként minimum nettó 100.000 Ft értékű új hardver beszerzése, mely az IT-fejlesztés támogatható tevékenység keretében számolható el: hardvereszközök, hálózati eszközök, telekommunikációs eszközök beszerzési költségei, amelyek tartalmazzák a vételárat, tartalmazhatják a projekthez közvetlenül kapcsolódó információ /adattárolás költségeit.  Hardvereszközök esetén közvetlenül a projekthez rendelhető hardvereszközök beszerzéshez kapcsolódó szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadások is elszámolhatok.

      A projekt keretében csak a Felhívás 4. számú mellékletében található listán feltüntetett VTSZ (Vámtarifa) szám (lásd alábbi keresőt) alá tartozó informatikai eszközök kerülhetnek beszerzésre - beleértve a tartozékokat is.

    • IT fejlesztéshez kapcsolódó szoftverek beszerzése:

      • A Modern Vállalkozások Programja keretében minősített, csomagolt szoftver beszerzése és annak üzembe helyezésével összefüggő szolgáltatások (pl.: paraméterezés, beállítások, testreszabás, tesztelés stb.) a GINOP-3.2.1-15 projektben minősített szállítótól vagy annak szintén minősített partnerétől, disztribútorától.

        Kizárólag a Modern Vállalkozások Programja keretében minősített szoftver beszerzése támogatható, amelynek elszámolható költsége maximum a http://www.vallalkozzdigitalisan.hu honlapon közzétett áron. A minősített termékekről, valamint szállítókról a hivatkozott honlapon találhatók információk.

      • A Felhívás keretében beszerezhető új eszközökhöz, gépekhez tartozó szoftver és annak üzembe helyezésével összefüggő szolgáltatások (pl.: paraméterezés, beállítások, testreszabás, tesztelés stb.), mely a beszerzendő gép rendeltetésszerű használatához szükséges. A szállító fejlesztővel való kapcsolatát igazoló alátámasztó dokumentumot (disztribútori szerződés, forgalmazói megállapodás) csatolni szükséges a pályázathoz.

      A projekt keretében csak a Felhívás 5. számú szakmai mellékleteként megtalálható listán feltüntetett TESZOR szám (lásd alábbi keresőt) alá tartozó szoftverek kerülhetnek beszerzésre.

      Vállalati infokommunikációs rendszerek, megoldások beszerzése esetén az előírt követelményeket a Felhívás 9. sz. szakmai melléklete tartalmazza.

    • Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó üzleti felhőszolgáltatás bérleti díja az IT fejlesztés szerinti tevékenységekhez kapcsolódóan:

      Felhőalapú és egyéb online üzleti megoldások megvalósítási időszakra eső szolgáltatásbérleti díja (legfeljebb 18 hónapig tartó időtartamban).

      A bérelt egy felhőalapú, egyéb online üzleti megoldásra / szolgáltatásra jutó felhasználók száma nem lehet magasabb, mint a támogatást igénylő szervezet létszáma a projekt megvalósítási hely(ek)en a kérelem beadásának pillanatában.

      Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó üzleti felhőszolgáltatás bérleti díja egy vállalati felhasználóra, egy üzleti IKT megoldásra és egy hónapra vetítve nem lehet több, mint nettó 20 000 Ft.

      A szolgáltató kiválasztására a támogatást igénylő a szerződés tárgya szerinti tevékenységi területen azon tapasztalattal rendelkező szolgáltatóktól köteles egyidejűleg, írásban (e-mailben, faxon, vagy postai úton) ajánlatot kérni, akik megfelelnek az alábbi feltételnek:

      • GINOP-3.2.1-15 Modern Vállalkozások Program projektben létrehozott szállítói voucher rendszerben megtalálható (minősített) infokommunikációs üzleti megoldás, rendszer, felhőszolgáltatás, egyéb szolgáltatás, digitális eszköz GINOP-3.2.1-15 kiemelt projektben minősített szállítója, vagy

      • fenti feltételeknek megfelelő szállító szintén minősített partnere, disztribútora.

      Nem részesülhet támogatásban az a támogatást igénylő, aki olyan szállítóval köt szerződést, aki nem vállalja, hogy az implementáláshoz kapcsolódóan oktatást, betanítást nyújt a megrendelőnek, vagy az általa bevezetett szolgáltatáshoz nem biztosít legalább a fenntartási időszak végéig magyar nyelven felhasználói támogatást.

      Az üzleti felhőszolgáltatás igénybevételével kapcsolatban szükséges munkaszerződésnek és/vagy munkaköri leírásnak a munkavégzés helyét minden esetben tartalmaznia kell.

  • Gyártási licenc, gyártási know-how [11] beszerzések, immateriális javak beszerzése és kapcsolódó (szolgáltatási, tanácsadási jellegű) költségeik (max. a projekt összköltségének 10%-át érheti el) elszámolhatóak, amennyiben:

    • amennyiben a Számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásai szerinti terv szerinti értékcsökkenési leírás alá esik azokat szokásos piaci feltételek mellett, a vevőtől független harmadik féltől vásárolják meg,

    • azok a mikro és kisvállalkozások esetén legalább három évig a beruházó eszközei között szerepelnek és ahhoz a projekthez kapcsolódnak, amelyhez a támogatást nyújtották.

  • Képzés (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 20%-át érheti el):

    A vállalat fejlődéséhez szükséges, illetve a munkavállalók magasabb szintű munkavégzését elősegítő képzési szolgáltatás költsége, oktatók költsége (beleértve résztvevők tudásmérése, távoktatás esetében tutor, mentor, szakértői díj, előadói díj, illetve szerzői díj) számolható el.

    • Az 1. értékelési szakaszban benyújtott támogatási kérelmek vonatkozásában kizárólag a https://vali.ifka.hu honlapon regisztrált képzés vehető igénybe, a következő témakörökben: alapvető informatika (digitális kompetencia), idegen nyelv, pénzügy, vállalkozási alapismeretek, egészségügyi technika, élelmiszeripar, építőipar, gazdálkodás és menedzsment, gépészet, informatika és távközlés, környezetvédelem és vízügy, közgazdaság, üzemmenedzselés és üzemszervezés.

    • A 2. értékelési szakaszban benyújtott támogatási kérelmek vonatkozásában kizárólag az alábbi képzések költsége számolható el:

      • 2019. évi LXXX. törvény (Szkt.) 9. § (2) bekezdés a) pontja szerinti részszakmára felkészítő szakmai oktatás;

      • 2019. évi LXXX. törvény (Szkt.) 9. § (2) bekezdés b) pontja szerinti szakképesítésre felkészítő szakmai képzés;

      • 2013. évi LXXVII. törvény (Fktv.) 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti oktatás és képzés.

    Egy adott szolgáltató legutolsó lezárt üzleti év szerinti árbevételének meg kell haladnia a jelen Felhívás keretében nyújtott szolgáltatások összegének értékét.

    Az adott képzésre vonatkozó engedélynek a képzést lefolytató intézménynél legkésőbb a képzés megkezdésének időpontjában rendelkezésre kell állnia. Az engedély a megvalósítás és a fenntartás időszakában bármikor bekérhető, illetve helyszíni ellenőrzés során ellenőrzésre kerülhet.

    A felhívás keretében támogatott valamennyi képzés minimum időtartama 20 óra.

    Egy résztvevő kizárólag egy képzésben vehet részt.

    A képzésben kizárólag olyan személy vehet részt, aki a képzés ideje alatt a támogatást igénylő vállalkozás foglalkoztatásában áll, továbbá munkaszerződésben rögzített munkavégzési helyszínének meg kell egyeznie a megvalósítási helyszínnel.

    A képzések elszámolható költsége képzésben résztvevőnként nem haladhatja meg a nettó 580.000 Ft/fő költséget, valamint projektszinten a nettó 4.000 Ft/fő súlyozott átlagos óradíjat.

  • Projektelőkészítés (a projekt elszámolható összköltségének max. 7%-át érheti el)

    A felhívás megjelenésétől a támogatási szerződésben rögzített projekt megkezdésének napjáig kizárólag a projekthez közvetlenül kapcsolódó előzetes tanulmányok, engedélyezési dokumentumok költségei számolhatóak el (az előkészítési költségek a projekt tényleges megkezdése után is elszámolhatóak).

    • előzetes igényfelmérés, célcsoport elemzése

    • szükséglet felmérés és helyzet feltárás költségei

    • előkészítéshez kapcsolódó egyéb szakértői tanácsadás

  • Projektmenedzsment tevékenység igénybevétele (a projekt elszámolható összköltségének max. 2,5%-át érheti el)

    Projektmenedzsmenthez igénybe vett szakértői szolgáltatás díja számolható el.

  • Bérköltség-támogatás igénybevétele (a projekt elszámolható összköltségének max. 50%-át érheti el)

    A projekt szakmai megvalósításában közvetlenül közreműködő munkatársak személyi jellegű ráfordításai számolhatók el.

    • Bérköltség,

    • A hatályos jogszabályok szerinti, munkáltatót terhelő adók és járulékok,

    • Személyi jellegű egyéb kifizetései (bérjellegű juttatások, pl. utazási költségtérítés, cafeteria).

    Személyi jellegű ráfordítás az alábbi korlátozások figyelembevételével számolható el:

    • A munkavállaló havi munkabérének el kell érnie a mindenkori garantált bérminimumot, de az elszámolt, a munkáltatónál felmerülő havi bérköltség nem haladhatja meg a 400.000 Ft-ot (munkáltató által fizetendő járulékokkal növelt bruttó bér).

    • A támogatást igénylő az előző pontban meghatározottnál magasabb bér kifizetését is vállalhatja, ebben az esetben azonban a munkáltatónál felmerülő bérköltség 400.000 Ft maximális támogatás feletti része nem támogatott, azt a támogatást igénylőnek saját forrásból kell biztosítania.

    • A Felhívásban meghatározott személyi jellegű korlátokat személyenként, egy hónapra – napi 8 órás (vagy annál több) foglalkoztatásra – vonatkozóan, a teljes bértömegre (alapbérre + bármilyen támogatással érintett projektekre és járulékaikra) összevontan kell értelmezni. Azaz egy munkavállaló részére egy hónapban legfeljebb 400.000 Ft személyi jellegű ráfordítás számolható el napi 8 órás foglalkoztatás esetén, mely összeg összességében értendő valamennyi támogatással érintett projektekre, melyen az adott munkavállaló dolgozik, a munka jogcímétől, foglalkoztatás formájától (pl. kinevezés) függetlenül.

    • Egy személynek ugyanazon időszakra vonatkozóan csak egy jogcímen számolható el személyi jellegű költség.

    Jelen Felhívás keretében nincs lehetőség távmunkára.

  • Munkavégzéshez szükséges feltételek kialakítása - kizárólag Bérköltség-támogatás igénybevétele tevékenység megvalósítása esetén választható

    Ezen pont költségei csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be – kivéve közbeszerzési eljárás érintettsége esetén.

    A projekt szakmai megvalósításában közvetlenül közreműködő munkatársak személyi jellegű ráfordításainak 15%-a fordítható a projekt megvalósításához közvetetten kapcsolódó tevékenységek, szolgáltatások költségeinek fedezetére.

    • Forgóeszköz vásárlás

      • A projektmegvalósításhoz kötődő és indokolt anyagköltség (amelyeket az értékesítendő termékek előállítása vagy a szolgáltatások nyújtása során fognak felhasználni).

      • Fogyóeszközök költsége (minden olyan eszköz, berendezési és felszerelési tárgy, szerszám, munka- és védőruha stb., amelyet a vonatkozó jogszabály – elhasználódási idő és beszerzési ár alapján – fogyóeszköznek nyilvánít).

      Helyszíni ellenőrzés alkalmával ellenőrzésre kerülhet, hogy a forgóeszközök számvitelileg megfelelő helyre kerültek-e könyvelésre.

    • Információs technológiafejlesztéshez kapcsolódó domain név, a hozzá tartozó webtárhely és honlapkészítés költségei:

      • Domain név regisztráció és a hozzá tartozó webtárhely egyszeri díja, amely legfeljebb bruttó 40 000 Ft lehet (amennyiben a támogatást igénylő még nem rendelkezik regisztrált domain névvel).

      • A domain név regisztrációhoz kapcsolódó honlapkészítés, amely legfeljebb bruttó 200 000 Ft lehet (kötelező projektelem, ha domain regisztrációra is igényel támogatást és csak abban az esetben, amennyiben a támogatást igénylő még nem rendelkezik regisztrált domain névvel.

    • Általános (rezsi) költségek (a projekt elszámolható összköltségének max. 1%-át érheti el)

      • Elszámolható a felsorolt közüzemi szolgáltatások költsége és díja: víz, gáz, elektromos áram, távhő, telefon, internet.

      • Az általános (rezsi) költségnek közvetlenül kapcsolódnia kell a projekt végrehajtásához.

    • Kötelezően előírt tájékoztatás és nyilvánosság biztosításához kapcsolódó tevékenységek (a projekt elszámolható összköltségének max. 0,5%-át érheti el).

      • Kötelezően előírt nyilvánosság biztosításának költsége a „Széchenyi 2020 Kedvezményezettek Tájékoztatási Kötelezettségei útmutató és arculati kézikönyv KTK 2020” szerint.

A százalékos korlátok a projektmegvalósítás befejezésekor – a műszaki-szakmai tartalom csökkenésével nem járó – projektszintű megtakarítás eredményeként átléphető azzal, hogy az egyes költségtípusokra megállapított összeg nem növekedhet.

Projekt előkészítés, általános (rezsi) költségek, projektmenedzsment, és tájékoztatás és nyilvánosság költségtípusokra vonatkozó mértékek együttes összege nem haladhatja meg a 9 %-ot. Ezen költségekre vonatkozó meghatározott százalékos korlátok a projekt-előkészítés és a projektmegvalósítás során a tételek közötti átcsoportosítással módosíthatók azzal, hogy összességében így sem haladhatják meg a 9%-ot.

Felhívjuk figyelmét, hogy a Projektelőkészítés és Projektmenedzsment tevékenység igénybevétele tevékenységek kizárólag azon mikrovállalkozás által vehető igénybe, amely a Felhívás 1. számú mellékletében felsorolt település valamelyikén valósítja meg fejlesztését, és az igényelt vissza nem térítendő támogatás minimum 2.000.000 Ft, maximum 10.000.000 Ft.

Átalány alapú elszámolás alkalmazása

A 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 5. mellékletének 7.5 pontja alapján teljes egészében közbeszerzési vagy beszerzési eljárás keretében megvalósuló projektek megvalósítása során felmerült költségek esetén nem alkalmazható egyszerűsített elszámolási mód. Ha az elszámolni tervezett költségeknek csak egy része keletkezett közbeszerzési vagy beszerzési eljárás keretében megkötött szerződésből, az alkalmazhatóság feltételeit vizsgálni kell. A közbeszerzési érintettségről a támogatást igénylőnek, a támogatási igény benyújtásával egyidejűleg szükséges nyilatkoznia, hogy melyik közvetett költségkategória lesz közbeszerzéssel érintett.

A pályázat keretében, illetve a projektmegvalósítás során kötelező az alábbi, módszertani megalapozást nem igénylő százalékban meghatározott átalány (flat rate) alapú egyszerűsített költség elszámolási módot [12] alkalmazni – amennyiben a lentebb meghatározott közvetett költségek nem közbeszerzési eljárás keretében kerülnek beszerzésre:

  • rezsi költség,

  • forgóeszközök költsége,

  • kötelezően előírt nyilvánosság költségei,

  • domain név, a hozzá tartozó webtárhely és honlapkészítés költségei.

A vetítési alap a szakmai megvalósításában közreműködő munkatársak költségei személyi jellegű ráfordításai költségkategóriában szereplő összeg. A százalékos átalány mértéke: 15%.

Nem elszámolható költségek

Nem elszámolható költségnek minősül mindazon költség, amely nincs alátámasztva 1 db piacfelméréssel, túllépi a fajlagos költség-korlátokat, továbbá amely nem szerepel az elszámolható költségek között, különösen:

  • azon eszközök, berendezések, amelyek a támogatási kérelem benyújtása előtt bérleti vagy egyéb hasonló konstrukció keretében, továbbá tesztelési, próbaüzemi céllal a támogatást igénylőnél bármely telephelyen már használatban voltak;

  • a támogatást igénylő által előállított, forgalmazott eszköz, szoftver, saját teljesítésként nyújtott szolgáltatás, saját maga által forgalmazott rendszer bevezetésének költségei;

  • a támogatást igénylőnél saját teljesítés keretében felmerült, továbbá a 651/2014/EU rendelet 1. sz. melléklete alapján meghatározott partner és/vagy kapcsolt vállalkozásától beszerzendő eszközhöz vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó bármely költség, így különösen:

    • műszaki gépek, berendezések,

    • immateriális javak,

    • és igénybe vett szolgáltatások bekerülési értéke;

  • https://vali.ifka.hu honlapon nem regisztrált szolgáltatótól igénybe vett képzés költsége;

  • közúti gépjármű, vízi jármű, légi jármű, vasúti jármű), pótkocsi, félpótkocsi beszerzése (8601 - 8609, 8701 - 8708, 8710 - 8716, 8801 – 8805, és 8901 – 8908 VTSZ számú járművek);

  • szerszámkészlet;

  • irodakonténer, lakókonténer, szaniterkonténer, mobilház;

  • irodabútor;

  • készletek beszerzése;

  • műszaki vagy informatikai eszközök felújítási, karbantartási költségei;

  • meglévő gépek átalakításának költségei, még akkor sem, ha az átalakítás után a gép teljesítménye, paramétere megváltozik;

  • eszközök leszerelési költsége;

  • a támogatást igénylőnél meglévő termelőkapacitások telephelyen belüli, illetve más telephelyre történő áttelepítési költsége;

  • kiszállási díj;

  • szállítási biztosítás és a vámkezelés költsége;

  • reprezentációs költségek;

  • garanciális költségek;

  • terméktámogatási díj;

  • franchise díj;

  • ingatlan beruházás esetében nem elszámolható költségtételnek minősülnek a bontási, deponálási, takarítási, kertépítési, a bontási törmelék elszállítási, anyagigazgatási költségek (ingatlan bővítése, átalakítása esetén sem elszámolható), valamint az árkockázati fedezet, saját kivitelezésre fordított összeg;

  • nem termelési és/vagy szolgáltatási jellegű know-how vásárlása a szoftverek kivételével;

  • termelési és/vagy szolgáltatási jellegű licenc, know-how éves ismétlődő (megújítási, forgalom utáni) díja;

  • visszlízing költsége;

  • kamatköltségek;

  • biztosítéknyújtáshoz kapcsolódó költségek, jelzálog, bankgarancia költségei;

  • előkészítési célú tevékenység költségei közül mindazok, amelyeket jelen felhívás konkrétan nem nevesít;

  • jogszabály-frissítési díj;

  • fordítási költségek;

  • levonható ÁFA.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Amennyiben a benyújtott támogatási kérelem nem elszámolható költségeket tartalmaz, csökkentett támogatás odaítélésére abban az esetben van lehetőség, ha a projekt a csökkentést követően is megfelel a Felhívás feltételeinek, és a csökkentés nem befolyásolja érdemben a projekt eredeti célját.

Beszerzéssel, szállítóval kapcsolatos további elvárások

  • Szinten tartó beruházáshoz nem lehet támogatást igényelni.

  • A projekt költségvetését a piaci árakhoz igazodóan, reális és takarékos módon kell összeállítani. A hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elvét, valamint az átlagos piaci árnak történő megfelelést a Támogatói Okirat hatályba lépését követően is biztosítani kell, továbbá a projektnek meg kell felelnie a reális és takarékos költségvetés előírásának az esetleges géptípus-változás, szállító-váltás és költségszerkezet-módosítás esetén is.

  • Kizárólag olyan eszközök költsége számolható el, amelyek az érintett eszköz gyártójától, gyártó által igazolt kizárólagos forgalmazójától vagy az eszköz kereskedelmi forgalmával üzletszerűen foglalkozó, gyártó által igazolt disztribútortól kerülnek beszerzésre, igazolásul a támogatást igénylőnek mellékletként csatolnia kell a gyártó és a forgalmazó közötti hivatalos kapcsolatot alátámasztó dokumentumot (pl. disztribútori megállapodás, gyártói igazolás a forgalmazói kapcsolatról).

    Az eszközöket csak megfelelő tárgyi- és humánerőforrásokkal, valamint szervízhálózattal rendelkező szállítótól lehet beszerezni, a piacon szokványos jótállási és szavatossági feltételek biztosítása mellett.

  • A beszerezni kívánt eszközöknek meg kell felelnie a vonatkozó európai irányelveknek, szabványoknak, illetve az azokat harmonizáló magyar rendeleteknek, szabványoknak, környezetvédelmi előírásoknak.

  • A műszaki, szakmai tartalom csökkenése esetén az elszámolható költség és a támogatás összege arányosan csökkentésre kerül az érintett tulajdonságtól vagy képességtől való elmaradás arányában.

  • Ha a projekt megvalósítása kiemelkedően jelentős kockázatot hordoz, akkor a támogatási kérelem elutasításra kerülhet. Kiemelkedően jelentős kockázatot jelenthet például:

    • ha a támogatást igénylő, illetve a szállító székhelye, telephelye, fióktelepe között egyezés áll fenn;

    • ha a pályázótól nem független az ajánlattevő [13];

    • a szállító vezető tisztségviselője vagy tulajdonosa/tagja Magyarországon eltiltás hatálya alatt álló személy;

    • a támogatást igénylő, illetve a szállító cégkivonatába büntetőjogi intézkedés került bejegyzésre;

    • a támogatást igénylő, illetve a szállító szakmai kompetenciái, gazdálkodási vagy tárgyi erőforrásai nem alkalmasak a projekt megvalósítására, illetve a beszerzési, szolgáltatási igény teljesítésére;

    • a megvásárolt eszközök együtt sem alkalmasak termelő és szolgáltató tevékenység végzésére,

    • a saját forrás magánszeméllyel, különös tekintettel külföldi magánszeméllyel, vagy külföldi vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján, vagy tagi kölcsön révén biztosított;

    • pénzügyi teljesítés több kisösszegű részátutalás révén, vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik.

Költségek alátámasztó dokumentumai

  • Az eszközök, gépek, hardverek, illetve szoftverek továbbá gyártási licenc, gyártási know-how beszerzése továbbá az előkészítés költségei és projektmenedzsment igénybevétele esetén a költségtételek alátámasztására 1 darab, a formai követelményeknek teljes mértékben megfelelő piacfelmérés fogadható el. A piacfelmérés a támogatási kérelem adatlap részét képezi, így annak formai és tartalmi követelményeit a kitöltőprogram kitöltési útmutatója tartalmazza.

  • A projekt költségvetésének alapját a piacfelmérés szerinti ár kell, hogy képezze, ami nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a piacfelmérésben feltüntetettnél alacsonyabb elszámolható költség kerüljön rögzítésre.

  • A beszerzési eljárásnak átláthatónak, azaz minden mozzanatában dokumentáltnak kell lennie, a dokumentációnak tartalmaznia kell a megrendelést, teljesítésigazolást, kifizetésigazolást.

  • Azon szerződések esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 100 000 forintot, a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása.

  • A hárommillió forintnál nagyobb elszámolható összköltségű projektek azon szerződései esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 300 000 forintot, a szokásos piaci árnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat (pl. árajánlat) a kedvezményezettnek nem kell benyújtania az irányító hatósághoz, azonban azokat az irányító hatóság helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrizheti.

  • Egyszerűsített piacfelmérésre az Új eszközök, gépek, Hardverek szerinti költségtételek tekintetében a listaáras termékek beszerzése esetén van lehetőség.

    Egyszerűsített piacfelméréssel abban az esetben igazolható a piaci ár realitása, ha az adott költségtétel ára elérhető egyrészt a kiválasztott, a termék tekintetében kompetens, potenciális gyártó/szállító/forgalmazó honlapján, másrészt további két, független gyártó/szállító/forgalmazó honlapján is. Legalább az egyik honlapnak webáruházzal is kell rendelkeznie.

    Egyszerűsített piacfelmérés esetén elegendő a kiválasztott szállító adatait, illetve a honlap elérések címét megadni a támogatási kérelem adatlapon. A honlapokról készült, rendszerdátumot is tartalmazó képernyőképeket a támogatási kérelemhez szükséges mellékelni. Külföldi honlap esetén a képernyőkép készítés dátumának napjára vonatkozó MNB középárfolyamon szükséges forintra átszámítani a tétel árát.

  • A beszerzés tárgyát képező költségtételekre vonatkozó piacfelméréshez kapcsolódóan csatolni szükséges:

    • Eszköz és hardver beszerzésre és az új eszközökhöz, gépekhez tartozó szoftverek beszerzésére vonatkozóan a kiválasztott szállító forgalmazói státusza esetén a gyártóval/fejlesztővel való kapcsolatot igazoló alátámasztó dokumentumot (pl. disztribútori szerződés, forgalmazói megállapodás) is csatolni szükséges.

    • Csomagolt szoftver beszerzése esetén a http://www.vallalkozzdigitalisan.hu honlapról készült, rendszerdátumot is tartalmazó képernyőképet.

    • A gyártási licenc, gyártási know-how beszerzése esetén szabadalmi ügyvivő által kiállított vagyonértékelő nyilatkozatot.

    • A képzéssel kapcsolatos adatokat a támogatási kérelem adatlapon, külön funkcióban szükséges feltüntetni, melynek formai és tartalmi követelményeit a kitöltőprogram kitöltési útmutatója tartalmazza. A támogatási kérelemhez csatolni szükséges a szolgáltatást nyújtó szervezettel való kapcsolatfelvételt igazoló dokumentumot (pl. aláírt nyilatkozat, visszaigazolt e-mail).

Önerő

A támogatást igénylőnek legalább a projekt összköltségének az igényelt támogatási összeggel csökkentett részét kitevő önerővel kell rendelkeznie. Az önerő saját forrásból [14] és az államháztartás alrendszereiből származó egyéb támogatásból (pl. támogatott hitelből) állhat [15].

A támogatást igénylő az önerő rendelkezésre állásáról – választása szerint – legkésőbb az első kifizetési igénylés (ideértve az előlegigénylést is) benyújtásakor nyilatkozik, továbbá a szükséges igazoló dokumentumokat benyújtja.

Támogatás

Támogatás formája

Az 1. értékelési szakaszban minden támogatható tevékenység esetében kizárólag csekély összegű (de minimis) támogatás [16] támogatási kategória alkalmazható.

A 2. értékelési szakaszban minden támogatható tevékenység esetében kizárólag átmeneti támogatás támogatási kategória alkalmazható.

Támogatás összege, mértéke

Az igényelhető vissza nem térítendő támogatás összege és mértéke:

  • Az 1. értékelési szakaszban, a Felhívás 2. számú mellékletében felsorolt településeken min 10.000.001 forint, max 60.000.000 forint, a támogatási intenzitás 100% (csekély összegű támogatásként).

  • A 2. értékelési szakaszban, a Felhívás 1. számú mellékletében felsorolt településeken 2-10 M Ft támogatás igényelhető, a támogatási intenzitás 70% (átmeneti támogatásként).

    Az 5000 fő alatti, valamint a szabad vállalkozási zónák (SZVZ) települései - 2-10M támogatás igénylése esetén

A Felhívás 1. és 2. számú mellékletében felsorolt, mindkét településlistán szereplő településekre vonatkozóan a támogatást igénylő dönt, hogy melyik kategóriában nyújt be támogatási kérelmet.

Lehetséges projektnagyság

A pályázatban szereplő projekt elszámolható összköltsége nem érheti el a legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló szerinti (nettó) árbevétel kétszeresét, vagy egyéni vállalkozók esetében az adóalapba beszámított bevétel kétszeresét.

Biztosítékok

Nem köteles biztosítékot nyújtani kérelemre az a kedvezményezett, amely rendelkezik legalább egy lezárt, teljes (12 naptári hónapot jelentő) üzleti évvel, és a támogatási kérelem benyújtásakor szerepel az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178. § 32. pontja szerint közzétett köztartozásmentes adózói adatbázisban.

Közbeszerzési kötelezettség

Felhívjuk a figyelmet a projekt keretében megvalósítandó beszerzések tekintetében esetlegesen fennálló közbeszerzési kötelezettségre, melynek költségei elszámolhatók a pályázatban.

Az irányadó jogszabályban meghatározott kötelezettségek megállapítása és betartása a támogatást igénylő, illetve a kedvezményezett feladata és felelőssége. A közbeszerzési kötelezettség megállapításához, a közbeszerzési eljárások szabályos lefolytatásához minden esetben a hatályos közbeszerzési törvényt és végrehajtási rendeleteit kell alkalmazni, amelyekről a Közbeszerzési Hatóság www.kozbeszerzes.hu honlapján is lehet tájékozódni.

Ha a támogatást igénylő a támogatási döntés kézhezvételét megelőzően közbeszerzési eljárást folytat le, köteles a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet XVI. fejezetének rendelkezései szerint eljárni.

Jelen kiírás kapcsán közbeszerzési kötelezettség akkor áll fenn, ha mindhárom feltétel teljesül:

  • a támogatás mértéke meghaladja a 75%-ot, és egyben

  • a beszerzés nettó értéke építési beruházás esetén eléri az 50 millió Ft-ot, vagy az építési beruházáshoz kapcsolódó szolgáltatás megrendelés esetén pedig eléri a 15 millió Ft-ot, valamint

  • az építési beruházás során mélyépítésre kerül sor.

Ebben az esetben, kérjük vegyék fel a kapcsolatot egy közbeszerzési szakértővel.

Projekt ütemezése

A projekt ütemezésével kapcsolatos szabályok:

  • Támogatás a támogatási kérelem benyújtását megelőzően megkezdett projekthez (az előkészítési tevékenységen kívül) nem igényelhető. A projekt előkészítő tevékenysége a felhívás megjelenését követően megkezdhető. A projekt tényleges megvalósítását a benyújtást követő napon a támogatást igénylő saját felelősségére megkezdheti.

    A projekt részét képező bármely eszköz, szolgáltatás beszerzéséről szóló megrendelés/szerződés, az azokhoz kapcsolódó számla, egyszerűsített számla, előlegszámla vagy előlegbekérő kiállításának, teljesítésének és kiegyenlítésének dátuma nem lehet korábbi, mint a pályázat benyújtását követő nap. Kivételt képez ez alól a projektelőkészítési szolgáltatás vonatkozásában kötött szerződés, tekintettel arra, hogy a projektelőkészítő tevékenység a felhívás megjelenését követően, a támogatási kérelem benyújtását megelőző időszakban is elszámolható.

  • A projekt fizikai befejezésére a projekt megkezdését, vagy amennyiben a projekt a Támogatói Okirat hatályba lépéséig nem kezdődött meg, a Támogatói Okirat hatályba lépését követően legfeljebb 18 hónap áll rendelkezésre. A projekt fizikai befejezés napjának a projekt utolsó támogatott tevékenysége fizikai teljesítésének a napja minősül.

  • Egyszeri és többszöri elszámolásra is van lehetőség.

  • Az előleg mértéke a támogatás legfeljebb 25%-ának megfelelő, maximum 15 millió Ft összegű.

  • A támogatást igénylő projekttel kapcsolatos pénzügyi elszámolása (záró kifizetési igénylés) benyújtásának határideje a fizikai befejezést követő 60 nap, de legkésőbb 2022. december 31. A két időpont közül a korábbi az irányadó.

  • Projekt fizikai befejezésének minősül: az az állapot, amikor a projekt keretében támogatott tevékenységeket a felhívásban és a támogatási szerződésben meghatározottak szerint elvégezték.

Vállalások

  • Fenntartási kötelezettség

    A fenntartási kötelezettség a projekt fizikai befejezését követő 3 évig tart. A projekt keretében létrehozott termékeket, szolgáltatásokat a fenntartási időszak végéig kötelező fenntartani [17].

    A kedvezményezettnek a konstrukción elnyert támogatással megvalósított fejlesztést a megvalósulás helyszínén a fenntartási időszakban működtetnie kell.

  • Kizárólag 10M Ft feletti támogatást igénylők esetén - Létszámbővítés:

    Támogatást igénylő vállalja, hogy a megvalósulás helyén legalább 1 teljes munkaidőben foglalkoztatott fővel bővíti a foglalkoztatottak számát úgy, hogy annak a támogatási kérelem benyújtását megelőző utolsó hónapra vonatkozó, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámához képest a megvalósulás helyén a vállalkozás által foglalkoztatottak számának nettó növekedését kell eredményeznie. [18]

    A támogatást igénylő vállalja, hogy a beruházás megkezdésekor már létező, továbbá a beruházással létrejött új munkahelye(ke)t a fenntartási időszak végéig fenntartja. Ennek alátámasztására a Kedvezményezett vállalja, hogy csatolja a munkaszerződés(eke)t, melyekben megjelölésre kerül a munkavégzés pontos helye.

    A fenti vállalás teljesítésének vizsgálata a Záró Projekt Fenntartási Jelentés ellenőrzésekor történik. A kötelező vállalás teljesítése a projekt fizikai befejezését követő minden teljes lezárt üzleti év éves átlagos statisztikai állományi létszáma alapján kerül ellenőrzésre. A fenntartási időszak alatt minden évben ez az érték kerül összevetésre a bázislétszámmal (a támogatási kérelem benyújtását megelőző utolsó hónapra vonatkozó, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámmal).

    A támogatást igénylő vállalja, hogy a "felzárkózó településeken" (3. számú melléklet - lásd alábbi keresőt) az új munkahely létesítését megelőzően egyeztet az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. által a kedvezményezett számára kijelölt, a "Felzárkózó települések" hosszú távú programjának helyi megvalósító szervezetének képviselőjével, amely egyeztetésről jegyzőkönyvet készít a felhívás 10. sz. melléklete alapján. A jegyzőkönyv a pénzügyi beszámolója mellékletét is képzi.

    Település lista a 1404/2019. (VII. 5.) Korm. határozatban, 1426/2019. (VII. 26.) Korm. határozatban, valamint a 1186/2020. (IV. 28.) Korm. határozatban meghatározottak alapján.

    A fenti vállalás teljesítésének vizsgálata a projekt fizikai befejezését követő minden teljes lezárt üzleti év végén, a Projekt Fenntartási Jelentések ellenőrzésekor történik.

  • A kedvezményezettnek projekt szintű elkülönített számviteli nyilvántartást kell vezetnie, a projekttel kapcsolatos minden dokumentumot elkülönítetten kell nyilvántartania, és az iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie.

  • A megvalósítás és a fenntartás időszakában a kedvezményezett a projekt megvalósulásáról köteles adatot szolgáltatni.

  • A Kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani.

  • Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások

    A kedvezményezett köteles a projektre vonatkozó környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályokat betartani, a projekt által érintett területen a védett természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőséget legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetni.

Egyéb információk

  • A támogatási kérelem benyújtásának módja: Online benyújtás elektronikus kitöltőprogramon keresztül.

  • Nem támogathatók azok a támogatást igénylők, amelyek esetében a támogatási kérelemre adott összpontszám nem éri el a minimális 25 pontot, az elérhető 50 pontból.

  • A pályázatok értékelése során szükség esetén lehetőség van hiánypótlásra és tisztázó kérdés feltevésére.

  • Tervezett keretösszeg: 5 Mrd Ft, melyből 2Mrd a pályázati felhívásban szereplő 1. sz-ú települések, 3Mrd a 2. sz-ú települések projektjeinek megvalósulására fordítható.

  • A felhívás forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

  • A felhívást a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében a Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság hirdeti meg a 1006/2016. (I.18.) számú kormányhatározatban szereplő Éves Fejlesztési Keret alapján.

  • További információk a pályázatról: https://www.palyazat.gov.hu/ginop-129-20-htrnyos-helyzet-teleplseken-mkd-mikro-s-kisvllalkozsok-fejlesztseinek-tmogatsa-1#