Kiemelt pályázatok

A KKV-k modern üzleti és termelési kihívásokhoz való alkalmazkodását segítő fejlesztések támogatása

Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program

Kódszám GINOP-1.2.8-20

A felhívás elsődleges célja a koronavírus gazdasági hatásainak enyhítése a hazai vállalkozások munkavállalói létszámának minél nagyobb arányú megtartásán, továbbá az egyes KKV-besoroláshoz és alkalmazotti létszámhoz illeszkedően elérhető támogatás révén megvalósuló fejlesztéseken keresztül.

Pályázati időszak

A támogatási kérelmek benyújtása online kitöltőprogramon keresztül 2020. május 29. 9:00-tól 2020. november 2. 12:00-ig, illetve a források kimerüléséig lehetséges. A pályázatok egyszerűsített kiválasztási eljárásrend alapján folyamatosan, értékelési szempontoknak való megfelelés szerinti sorrendisége alapján kerülnek elbírálásra.

Kedvezményezettek köre

Jelen Felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be az olyan mikro-, kis-, és középvállalkozások [1]:

  • amelyek rendelkeznek legalább egy lezárt (beszámoló), teljes (365 napot jelentő) üzleti évvel (az előtársaságként való működés időszaka ebbe nem számít bele);
  • amelyek adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszáma 2020. április hónapra [2] vonatkozóan minimum 5 fő volt;
  • amelyek Magyarországon székhellyel rendelkező egyszeres könyvvitelt vezető gazdálkodók vagy kettős könyvvitelt vezető vállalkozások, szövetkezetek, egyéni cégek vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező szövetkezetek vagy kettős könyvvitelt vezető vállalkozások fióktelepei [3].


További kizáró okok
Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek,

  • aki jogerős végzéssel elrendelt felszámolási, csőd-, végelszámolási vagy egyéb - a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott - eljárás alatt áll;
  • amelynek a saját tőkéje a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámolója alapján negatív vagy a törzstőke (alaptőke) jogszabályban előírt legkisebb mértéke alá csökkent;
  • amely 2019. december 31-én nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak [4] minősült;
  • amellyel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), illetve az elődszervezete az APEH által indított végrehajtási eljárás van folyamatban a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában;
  • aki nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének [5] (2011. évi CXCV. szerint);
  • amely az Áht. 1. § 4.) pontja szerint nem átlátható szervezet [6];
  • aki a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett;
  • annak a gazdasági társaságnak és az ezen gazdasági társaság többségi tulajdonosának többségi tulajdonában álló más gazdasági társaságnak addig, amíg a 2007-2013 közötti programozási időszakban az európai uniós társfinanszírozású projektjének megvalósítása során a támogatási szerződésben rögzített ütemezéshez képest felmerült késedelmét nem dolgozta le;
  • azon szervezet részére, amely az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozatának nem tett eleget;
  • aki a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll;
  • amely vállalkozás, vagy amelynek a 651/2014/EU rendelet 1. számú melléklete alapján meghatározott partner vagy kapcsolt vállalkozása jelen Felhívás keretében korábban támogatásban részesült [7];
  • amely vállalkozás a VEKOP-1.2.6-20, GINOP-1.1.8-19, GINOP-1.2.7-19, GINOP-1.2.7-20 vagy GINOP-1.2.11-20 felhívások keretében támogatási kérelmet nyújtott be.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Iparági korlátozások

A támogatási kérelemben a cégkivonatba 2020. április 30. előtti dátummal bejegyzett tevékenység jelölhető meg fejlesztendő tevékenységként.

A támogatási kérelemben a fejlesztendő tevékenység kapcsán szükséges azon tényleges és létező piaci igény megalapozott bemutatása, amelyre a támogatást igénylő a fejlesztést alapozza.

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek:

  • amely vállalkozás mezőgazdasági termelőnek minősül – azaz a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló szerinti árbevételének legalább 50%-a mezőgazdasági tevékenységből származik (a számítás módszertanát a Felhívás 5. sz. szakmai melléklete tartalmazza);

    A mezőgazdasági tevékenységből származó nettó árbevétel és annak nettó árbevételhez viszonyított arányának kiszámítása az alábbi képlet alkalmazásával történik:

    mező = (Szánt + Áll + Kert + Gyüm + Szőlő + Mező + Vad – Elad – Közv) / NÁért

    ahol:
    mező = mezőgazdasági tevékenység nettó árbevétel aránya
    Szánt = szántóföldi növénytermesztés, gyepgazdálkodás nettó árbevétele
    Áll = állattenyésztés (állatok + állati termékek) nettó árbevétele
    Kert = kertészeti termelés nettó árbevétele
    Gyüm = gyümölcstermesztés nettó árbevétele
    Szőlő = szőlő és szőlőbortermelés nettó árbevétele
    Mező = mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele
    Vad = vadgazdálkodás nettó árbevétele
    Elad = eladásra vásárolt mezőgazdasági áruk nettó árbevétele
    Közv = közvetített mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele
    ért = értékesítés nettó árbevétele

    A számlálóban a támogatást igénylő/kedvezményezett a mezőgazdasági tevékenységeinek (a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere - TEÁOR’08 szerint a 01 nemzetgazdasági ág alá besorolt tevékenységek, valamint a 1102 számú szőlőbortermelés szakágazat alá besorolt tevékenység, amennyiben az saját termelésű szőlőből készült szőlőbortermelésre irányul) a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételeit tüntesse fel. Az állattenyésztés árbevételébe az állatok bértartása is beleszámít. A gépi bérmunka a mezőgazdasági szolgáltatások árbevételéhez tartozik.
    A mezőgazdasági árbevételt csökkenteni kell azoknak az eladott mezőgazdasági termékeknek a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes* lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételeivel, amelyeket értékesítési céllal vásároltak (pl. gabona felvásárlás után történő értékesítése).

    Közvetített mezőgazdasági szolgáltatások nettó árbevétele: azoknak az eladott mezőgazdasági szolgáltatásoknak a kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó árbevételei, amelyeket értékesítési céllal vásároltak.

    A nevezőben a kérelem benyújtását megelőző utolsó teljes* lezárt üzleti évre vonatkozó összes értékesítés nettó árbevétele szerepel.

    Sem a számlálóban, sem a nevezőben nem szerepel az áfa, a kompenzációs felár, valamint a támogatások értéke.

    A mezőgazdasági nettó árbevételbe nem számít bele a nem saját termelésű szőlő feldolgozása.

    A tárgyévben elemi kárt szenvedett termelők a megyei kormányhivatal által kiadott igazolás alapján megállapított árbevétel kieséssel a mezőgazdasági árbevételüket módosíthatják.

    A mezőgazdasági őstermelők esetében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 6. melléklete I. pontja az irányadó, azaz a mezőgazdasági tevékenységből származó árbevételnek a mezőgazdasági őstermelői tevékenységből származó árbevételt kell tekinteni.

    Abban az esetben, ha a támogatást igénylő aktív őstermelő státusza mellett egyéni vállalkozói tevékenységet is végez, az őstermelői és az egyéni vállalkozói tevékenységből származó mezőgazdasági árbevételek összegét kell viszonyítani az őstermelőként és egyéni vállalkozóként elért összes árbevételhez a fenti képlet metodikája szerint.

  • amelynek fejlesztési igénye az Európai Unióról szóló Szerződés 1. számú mellékletében (Annex I.) szereplő mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével kapcsolatos beruházásokra irányul (Felhívás 4. számú melléklete), azaz nincs kizárva az a feldolgozással kapcsolatos beruházás, amelynek eredményeként a feldolgozott termék nem minősül mezőgazdasági terméknek;

    A brüsszeli nómenklatúrában
    szereplő vámtarifaszám
    A termékek leírása
    1. ÁRUCSOPORTÉlő állatok
    2. ÁRUCSOPORTHús és élelmezési célra alkalmas vágási melléktermékek
    3. ÁRUCSOPORTHalak, rákfélék és puhatestűek
    4. ÁRUCSOPORTTejtermékek; madártojások; természetes méz
    5. ÁRUCSOPORT
    05.04Állati belső részek, hólyag és gyomor (kivéve a halakét), egészben vagy darabokban
    05.15Máshová nem sorolt vagy máshol nem említett állati termék; az 1. árucsoport vagy a 3. árucsoport szerinti, emberi fogyasztásra nem alkalmas élettelen állat
    6. ÁRUCSOPORTÉlő fák és egyéb növények; gumók, gyökerek és hasonlók; vágott virágok és díszítő lombozat
    7. ÁRUCSOPORTÉlelmezési célra alkalmas zöldségek, gyökerek és gumós gyökerek
    8. ÁRUCSOPORTÉlelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió; citrus- és dinnyefélék héja
    9. ÁRUCSOPORTKávé, tea és fűszerek, a matétea (09.03 vtsz.) kivételével
    10. ÁRUCSOPORTGabonafélék
    11. ÁRUCSOPORTMalomipari termékek; maláta és keményítő; sikér; inulin
    12. ÁRUCSOPORTOlajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök; különféle magvak és gyümölcsök; ipari és gyógynövények; szalma és takarmány
    13. ÁRUCSOPORT
    ex 13.03Pektin
    15. ÁRUCSOPORT
    15.01Sertészsír és egyéb kiolvasztott sertészsiradék; kiolvasztott baromfizsiradék
    15.02Kiolvasztatlan szarvasmarhafaggyú, juh- vagy kecskefaggyú; ezen zsiradékokból előállított faggyú (beleértve az első lét ("premier jus"))
    15.03Sertészsírsztearin, oleosztearin és faggyúsztearin; sertészsírolaj, oleoolaj és faggyúolaj, nem emulgeálva, keverve vagy bármilyen más módon elkészítve
    15.04Halból és tengeri emlősből nyert zsír és olaj, finomítva is
    15.07Folyékony vagy szilárd stabilizált növényi olajok, nyersen, finomítva vagy tisztítva
    15.12Állati vagy növényi zsírok és olajok hidrogénezve, finomítva is, de tovább nem elkészítve
    15.13Margarin, mesterséges zsiradék és más étkezési célra alkalmas feldolgozott zsiradék
    15.17Zsíros anyagok, illetve állati vagy növényi viaszok feldolgozási maradékai
    16. ÁRUCSOPORTHúsból, halból, rákfélékből vagy puhatestűekből készült termékek
    17. ÁRUCSOPORT
    17.01Répacukor és nádcukor szilárd állapotban
    17.02Egyéb cukor; cukorszirup; műméz (természetes mézzel keverve is); karamell
    17.03Melasz, fehérítve is
    17.05(*)Ízesített vagy színezett cukor, szirup és melasz, a bármilyen arányban hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcslevek kivételével
    18. ÁRUCSOPORT
    18.01Kakaóbab egészben vagy törve, nyersen vagy pörkölve
    18.02Kakaóhéj, -hártya, -bőr és kakaóhulladék
    20. ÁRUCSOPORTZöldségfélékből, gyümölcsből vagy más növényrészekből előállított készítmények
    22. ÁRUCSOPORT
    22.04Szőlőmust, erjedésben vagy alkohol hozzáadásától eltérő módon lefojtva
    22.05Friss szőlőből készült bor; szőlőmust alkohol hozzáadásával lefojtva
    22.07Más erjesztett italok (például almabor, körtebor és mézbor)
    ex 22.08(*)
    ex 22.09(*)
    Az e szerződés I. mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékekből nyert bármilyen erősségű etil-alkohol és szesz, denaturálva is; a likőrök, egyéb szeszesitalok és szeszesitalok előállítására használt összetett alkoholos készítmények ("koncentrált kivonatok") kivételével
    ex 22.10(*)Ecet és ecetpótlók
    23. ÁRUCSOPORTÉlelmiszeripar melléktermékei; elkészített állati takarmányok
    24. ÁRUCSOPORT
    24.01Feldolgozatlan dohány, dohányhulladék
    45. ÁRUCSOPORT
    45.01Természetes parafa, megmunkálatlan, aprított, szemcsézett vagy őrölt parafa; parafahulladék
    54. ÁRUCSOPORT
    54.01Len, nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; lenkóc és lenhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)
    57. ÁRUCSOPORT
    57.01Kender (Cannabis sativa), nyersen vagy megmunkálva, de nem fonva; kenderkóc és kenderhulladék (beleértve a foszlatott rongyhulladékot is)

    (*) Az Európai Gazdasági Közösség Tanácsa 1959. december 18-ai 7a. sz. rendeletének (HL 7. szám, 1961.01.30., 71. o.) 1. cikke által beillesztett vámtarifaszám.

  • amely azt a halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez, feldolgozásához és értékesítéséhez használja fel;
  • amelynek fejlesztési igénye az alábbi TEÁOR’08 kód szerinti tevékenységekkel kapcsolatos beruházásokra irányul:
    • 12.00 Dohánytermék gyártása,
    • 05.10-09.10 Bányászat, kőfejtés,
    • 19.10-20 Kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás,
    • 24.10 Vas-, acél-, vasötvözet-alapanyag gyártása,
    • 30.11-12 Hajó, csónak gyártása,
    • 33.11-20 Ipari gép, berendezés, eszköz javítása; Ipari gép, berendezés üzembe helyezése;
  • amelynek fejlesztési igénye a dohány és dohánytermékek gyártásával, feldolgozásával és forgalomba hozatalával kapcsolatos beruházásokra irányul;
  • amelynek fejlesztési igénye szálláshely és/vagy fürdőfejlesztésre irányul.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb iparági korlátozásokat tartalmazza.

Megvalósítás helyszíne

Kizárólag a közép-magyarországi régió (Budapest, Pest megye) területén KÍVÜL megvalósuló fejlesztés támogatható.

A támogatást igénylő legfeljebb egy megvalósítási helyszínt jelölhet meg.

A megvalósulási helyszínnek 2020. április 30-át megelőzően bejegyzésre kellett kerülnie a cégkivonatba, továbbá alkalmasnak kell lennie, illetve a projekt eredményeképpen alkalmassá kell válnia a projekt megvalósítására. A megvalósulási helyszín akkor tekinthető alkalmasnak, ha a projekt tárgyát képező tevékenység elvégezhető a helyszínen, a projekt megvalósításhoz biztosított a megfelelő infrastruktúra.

Működő telephely/fióktelep igazolására szolgáló dokumentumok, amelyek egyikének rendelkezésre állása igazolja a valódi működést:

  • iparűzési adó fizetésigazolás;
  • engedélyköteles tevékenység esetén hatósági engedélyek megléte;
  • közüzemi számla (önmagában a rendelkezésre állási díj vagy alapdíj megfizetése nem elegendő).

Amennyiben a támogatásból megvalósuló fejlesztés engedélyköteles tevékenységhez kapcsolódik, a megvalósítás helyszínére vonatkozóan a kedvezményezettnek a vonatkozó hatósági engedéllyel/engedélyekkel vagy az annak megadására vonatkozó kérelem benyújtását igazoló dokumentumokkal az első kifizetési kérelem időpontjában rendelkeznie kell.

Nem támogatható olyan projekt, ahol bérelt vagy lízingelt ingatlan esetében a bérleti vagy lízing szerződés, az ingatlan használatba vételének egyéb eseteiben közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás kizárólagos joggal nem biztosítja a támogatással megvalósuló létesítmény üzemeltetésének lehetőségét legalább a fenntartási kötelezettség idejére.

Nem támogatható olyan projekt, amely a beruházást, illetve a fejlesztést olyan ingatlanon (saját, lízingelt vagy bérelt) kívánja megvalósítani, amely a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában nem per-, és igénymentes, kivéve, ha a támogatást igénylő az igény jogosultja.

Amennyiben a beruházást, illetve fejlesztést osztatlan közös tulajdonban álló ingatlanon kívánják megvalósítani, a támogatási kérelem jogosultságának feltétele a tulajdonostársak között közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás, és az ahhoz tartozó használati megosztásra vonatkozó vázrajz rendelkezésre állása. A per-, és igénymentesség követelményének az osztatlan közös tulajdon azon tulajdoni hányada vonatkozásában kell teljesülnie, amely a beruházás (fejlesztés) helyszíne.

A beszerzett eszközöket, immateriális javakat a megvalósítás helyszínéül szolgáló ingatlanra kell számvitelileg aktiválni. Hardver és szoftver beszerzése esetén a megvalósulási helyszínnek az a telephely vagy fióktelep minősül, amelyre a beszerzett eszközök számvitelileg aktiválásra kerülnek. A támogatott fejlesztéseket a támogatást igénylő köteles a megvalósítás helyszínén üzemeltetni.

A támogatást igénylő szerződéses kötelezettsége, hogy a projektet, a támogatási szerződésben megjelölt megvalósítási helyszínen megvalósítja, és azt a fenntartási időszak alatt, ugyanezen a helyen fenntartja, illetve üzemelteti.

Olyan esetekben, amikor a projekt keretében nem helyhez kötött eszköz kerül beszerzésre (berendezések, infokommunikációs technológia (IKT) eszközök) - kivéve a helyhez kötött informatikai eszközök, pl. rack szekrény, nagyteljesítményű nyomtató/szkenner stb.- a kedvezményezett abban az esetben is eleget tesz szerződéses kötelezettségének, ha a nem helyhez kötött eszközt, a projektre vonatkozó régióban található, cégkivonatban bejegyzett székhelyére/telephelyére/fióktelepére aktiválja, függetlenül attól, hogy az eszközzel ideiglenesen más országrészben folytat tevékenységet.

A megvalósítási helyszín műszaki követelményei

A megvalósítási helyszín alkalmasságát a támogatási kérelem benyújtásakor 10 db fényképből álló fotódokumentációval szükséges alátámasztani, melyek a következő pontoknak való megfelelést szemléltetik:

  • Eszközbeszerzés: helyhez kötött eszközök

    A projekt keretében megvalósuló fejlesztés tárgyát képező, helyhez kötött eszközök általában gépek, berendezések.

    A megvalósítási helyszín abban az esetben alkalmas a projekt megvalósítására, ha:

    • a beszerzett eszközök elhelyezése, üzemeltetése biztosított;
    • az eszközök elhelyezéséhez általában fedett, infrastruktúrával ellátott helyiség biztosított (üzemcsarnok, műhely szükséges);
    • a helyiség kialakítása (méretek, padozat teherbírása) és infrastruktúra ellátottsága (elektromos áram, víz, gáz ellátás, szükség szerint technológiai infrastruktúra, biztonsági infrastruktúra; ú.m. tűzi víz és tűz- és füstjelző berendezés), az ott dolgozók számára kialakított kommunális helyiségekkel, alkalmas kell, hogy legyen a beszerzett eszközzel végzendő tevékenységhez.
  • Eszközbeszerzés: mobil eszközök

    Mobil eszközbeszerzés esetén a megvalósítási helyszínnek alkalmasnak kell lennie a mobil eszközök átmeneti tárolására.

    Mobil munkagépek esetén a megvalósítási helyszínen biztosítani kell a:

    • közútról történő megközelítés lehetőségét;
    • gépek ki/bejárásának lehetőségét;
    • gépek tárolására alkalmas teret (terepet), valamennyi, a projekt keretében beszerzett mobil berendezés egyszerre történő tárolása esetén is (sármentesített felület);
    • gépek őrzését (épület, ideiglenes építmény, lakókocsi);
    • tűzvédelmet.

    Egyéb esetekben, a megvalósítási helyszínen biztosítani kell az eszközök:

    • ki/beszállításának lehetőségét;
    • biztonságos elhelyezését/raktározását a tároló helyiségben.
  • Eszközbeszerzés: IKT eszközök

    IKT eszközök beszerzése esetén a megvalósítási helyszínnel kapcsolatos, az eszközök üzemeltetéséhez, működtetéséhez szükséges műszaki elvárások (kommunális infrastruktúrával, szélessávú internet csatlakozással rendelkező épület, szerver megfelelő elhelyezése, a beszerzett számítógépeknek megfelelő irodai munkahely) csak abban az esetben érvényesek, amennyiben az eszközök üzemeltetésének helyszíne egybe esik a projekt megvalósítási helyszínével.

    A támogatásból beszerzett IKT eszközök üzemeltetése, működtetése a megvalósítás helyszínén kívül is történhet, és nem releváns, hogy a támogatott eszközzel nyújtott szolgáltatás hol érhető el. Ilyen esetekben az üzemeltetés helyszínével, és nem a megvalósítás helyszínével kapcsolatban támaszthatók az eszközök üzemeltetéséhez, tárolásához előírt, a megvalósítás helyszínére vonatkozó műszaki követelmények.

  • Képzés

    Amennyiben a támogatást igénylő bejegyzett székhelye, telephelye vagy fióktelepe nem alkalmas a képzés megtartására (ennek okát szükséges bemutatni a pályázatban!), abban az esetben lehet más, kevésbé fejlett régióban lévő, a képző által biztosított vagy bérelt helyszín.

    Nem támogatható a Közép-Magyarország régió (Budapest, illetve Pest megye) területén megvalósuló képzés.

Támogatható tevékenységek

Önállóan támogatható tevékenységek

Az önállóan támogatható tevékenységek költségének el kell érniük a projekt elszámolható összköltségének legalább 20%-át.

  • Új eszközök, gépek beszerzése, új technológiai rendszerek és kapacitások kialakítása, beleértve az automatizált termelési rendszerek fejlesztését, gyártási technológiák fejlesztését, folyamatautomatizálási eszközök, szenzor-, és vezérlés technológiák fejlesztését, robottechnológia alkalmazását, intelligens gyártás megoldások beszerzését.

    Jelen Felhívás keretében egyedi tervezésű és gyártású célgép beszerzése nem támogatható.

Önállóan nem támogatható tevékenységek

Az önállóan nem támogatható tevékenységek költsége nem haladhatja meg a projekt elszámolható összköltségének 80%-át.

  • Információs technológia-fejlesztés (a projekt összköltségének legfeljebb 50%-át érheti el)

    A GINOP 1. prioritási tengelyben nem támogatható önálló, kizárólag és dominánsan IKT célú fejlesztés.

    A projekt keretében csak a Felhívás 1. számú mellékletében található listán feltüntetett VTSZ (Vámtarifa) szám (lásd alábbi keresőt) alá tartozó informatikai eszközök kerülhetnek beszerzésre - beleértve a tartozékokat is - amennyiben az adott eszköz a fejlesztendő tevékenység végzéséhez szükséges és a Felhívás céljával összhangban van.

    A projekt keretében csak a Felhívás 2. számú szakmai mellékleteként megtalálható listán feltüntetett TESZOR szám (lásd alábbi keresőt) alá tartozó szoftverek kerülhetnek beszerzésre.

    Vállalati infokommunikációs rendszerek, megoldások beszerzése esetén az előírt követelményeket a Felhívás 8. sz. szakmai melléklete tartalmazza.

    Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó üzleti felhőszolgáltatás bérleti díja egy vállalati felhasználóra, egy üzleti IKT megoldásra és egy hónapra vetítve nem lehet több, mint nettó 20 000 Ft.

  • Új eszközök, gépek beszerzéséhez, új technológiai rendszerek és kapacitások kialakításához kapcsolódó gyártási licenc, gyártási know-how beszerzések, immateriális javak beszerzése és kapcsolódó (szolgáltatási, tanácsadási jellegű) költségeik (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 20%-át érhetik el).
  • Megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazása, melyek célja a gazdasági-termelési folyamatok és az üzemen belüli építmények energiaigényének fedezése megújuló energia előállításával (legfeljebb a projekt összköltségének 50%-át érhetik el).

    Nem nyújtható támogatás épületenergetikai fejlesztéshez, amennyiben az ingatlan hasznosítása során lakás/lakhatás célú fejlesztés valósulna meg, azaz ha a projekt a KSH építmény jegyzékében a „11 LAKÓÉPÜLETEK” között nevesített épületek fejlesztésére irányul. E feltételt már a pályázat benyújtásakor is teljesíteni kell.

    Nem támogatható meglévő megújuló energiát hasznosító rendszer kapacitásbővítése. A megújuló energiaforrások tekintetében a GINOP 1. prioritás keretében a vállalkozások kapacitásbővítése során a korábbi állapotnál nagyobb energiahatékonyságú, újonnan telepített rendszerek alkalmazása támogatott.

    Megújuló energiaforrást hasznosító technológiák szerinti támogatható tevékenység elszámolható költségére vonatkozó szabályok:

    • Napelemes rendszer telepítése hálózati villamosenergia-termelés céljából, kizárólag a fejlesztésben érintett épület és az abban folyó gazdasági-termelési folyamatok villamosenergia-ellátásához.

      Támogatott a napelemes rendszerek beszerzése és telepítése; a kapcsolódó szerkezeti- és tartóelemek beszerzése és telepítése, az épület elektromos rendszeréhez illetve a hálózathoz való csatlakozáshoz és a műszakilag biztonságos működéshez szükséges elemek beszerzése és ezek kiépítése; akkumulátorok; mérő- és szabályozó berendezések beszerzése és felszerelése.

      Minimum 5 kWp névleges teljesítményű napelemes rendszerek telepítésére igényelhető támogatás. A napelemes rendszer elszámolható költsége nem haladhatja meg a beépített napelemek összesített névleges teljesítményére vetítetten 15 kWp névleges teljesítményig a nettó 400.000 Ft/kWp, 50 kWp névleges teljesítményig a nettó 337.000 Ft/kWp értéket, 50 kWp névleges teljesítmény felett a nettó 300.000 Ft/kWp értéket.

      Kizárólag a fejlesztéssel érintett épület tetőszerkezetén, épülethez kötődő parkolók árnyékoló építményeinek és az autóbeállók tetőszerkezetén kerülhet elhelyezésre. A napelem pala fedésű tetőszerkezeten nem kerülhet elhelyezésre.

      Nem támogatható a jövedelemszerzésre irányuló napelemes rendszerek telepítése, különösen a kisfeszültségű hálózatra csatlakozó háztartási méretű kiserőművek esetében alkalmazott szaldó elszámolásnál az egyértelműen bevételszerzést célzó, illetve a — nagyobb kapacitású napelemes rendszerek esetében — kötelező átvételi rendszer (KÁT), vagy Megújuló Energia Támogatási Rendszer (METÁR), vagy METÁR-KÁT rendszer által biztosított működési támogatással villamos energiát termelő napelemes rendszerek installálása.

    • Napkollektoros rendszer telepítése a fejlesztésben érintett épület HMV igényének részbeni, vagy teljes kielégítése céljából, és/vagy fűtésrásegítésre és/vagy hűtésre.

      Támogatott a napsugárzás energiatartalmát felvevő berendezés és kapcsolódó szerkezeti- és tartóelemek beszerzése és telepítése, az épületgépészeti rendszerhez való kapcsolódáshoz, rendszerben működéshez szükséges eszközök, berendezések vásárlása és telepítése.

      Az abszorber felületre vetített elszámolható költség nem haladhatja meg a nettó 158.000 Ft/nm értéket síkkollektor, nettó 238.000 Ft/nm vákuumcsöves kollektor esetében.

    • Brikett, pellet, faapríték, faelgázosító kazánrendszer kiépítése a fejlesztésben érintett épület fűtési és HMV igényének részbeni vagy teljes kielégítése céljából.

      Támogatott a mezőgazdasági fő és melléktermék, kertészeti melléktermék, energianövény, erdészeti fő és melléktermék, faipari és egyéb ipari hulladék és melléktermék vagy ezek vegyes felhasználására alkalmas rendszer beszerzése és telepítése épületgépészeti rendszerhez való kapcsolódás esetén. Támogatottnak minősül biomassza kazán vásárlása és telepítése, a kazánhoz kapcsolódó gépészeti elemek a szekunder csonkjáig (pl.: kazánköri szivattyú, fűtési puffertartály, biztonsági szerelvények, tágulási tartály), a kazán kapcsolódása a HMV és a fűtési rendszerhez, az alapanyag előkészítéséhez szükséges rendszerbe épített eszközök, tároló eszközök, berendezések és építmények, füstgáztisztító, porleválasztó, kéményrendszer, hamukihordó, automatikus tüzelőanyag adagoló.

      A szilárd biomassza kazán rendszer esetében a kazán teljesítményre vetített elszámolható költsége nem haladhatja meg a nettó 123.000 Ft/kW értéket.

    • Hőszivattyú rendszerek alkalmazása fűtésre és/vagy hűtésre és/vagy használati melegvíztermelésre és/vagy fűtésrásegítésre.

      Támogatott a hőszivattyús rendszerek beszerzése és telepítése; - a hőszivattyú primer és szekunder oldalának kialakítása, beüzemelése; - Geothermal Heat Response test; - monitoring rendszer (azaz mérő és adatrögzítő műszerek) kialakítása és telepítése, amellyel a COP, SPF értékek számíthatók és ellenőrizhetők; - a berendezés energiaellátását biztosító energiavételezési és csatlakozási pont(ok) kialakítása.

      Az 55/2016. (XII. 21.) NFM rendeletben rögzített műszaki követelményekben foglalt határértékek teljesülését méréssel kell ellenőrizni, ezért mérő és adatrögzítő műszerek beépítése, monitoring rendszer kiépítése kötelező. A rögzített adatokból a monitoring rendszernek automatikusan kell számítania és rögzítenie a COP értékeket, valamint a fűtési idényekre vonatkozó SPF prim értékeket.

      Kizárólag olyan berendezések beszerzése és beépítése támogatható, melyekre a Bizottság 811/2013/EU, 812/2013/EU, 813/2013/EU és 814/2013/EU rendelet vonatkoztatható, és 2015. szeptember 26. után is forgalomba hozhatók.

      Támogatásban részesíthető rendszertípusok: Földhő-víz hőszivattyús rendszer, Levegő-víz hőszivattyús rendszer.

      A hőszivattyú rendszerek alkalmazása esetén a hőtermelő teljesítményre vetített elszámolható költség nem haladhatja meg a:

      • földhő-víz hőszivattyús rendszer esetén a nettó 286.000 Ft/kW értéket;
      • levegő-víz hőszivattyús rendszer esetén a nettó 213.000 Ft/kW értéket.
  • Forgóeszköz vásárlás (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 10%-át érheti el az ingatlan bérleti díjjal együtt)
  • A vállalkozói tevékenység végzésével összefüggő ingatlannal kapcsolatos ingatlan beruházás (a projekt összköltségének legfeljebb 50%-át érheti el).

    A támogatási kérelem benyújtása előtt meg kell indítani a jogszabályban előírt engedélyezési eljárást, az erről kapott igazolás bármikor bekérhető a bírálat vagy a magvalósítási időszak alatt.

    Ingatlan bővítés elszámolható költsége nem haladhatja meg a nettó 280.000 Ft/nm fajlagos költséget.

    Az ingatlan átalakítás, korszerűsítés költsége nem haladhatja meg az alábbi fajlagos költségeket:

    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó szerkezetek szigetelése:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Szigetelendő felület nagyságára vonatkozóan
      Polisztirolhab lemez
      (minimum vastagság:
      150 mm)
      Szendvicspanel
      (min. vastagság:
      100 mm)
      Kőzetgyapot
      hőszigetelő lemez
      (min. vastagság: 130 mm)
      Vízszintes szigetelés:
      (lapostető, födém, padló)
      8 600 Ft 14 000 Ft 8 400 Ft
      Függőleges szigetelés:
      (homlokzati falak)
      11 600 Ft 25 000 Ft 11 100 Ft

    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energia-megtakarítást eredményező korszerűsítése esetén nem haladhatja meg az alábbi táblázat szerinti értéket:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Nyílászáró felületére vonatkozóan
      Műanyag nyílászáró Alumínium nyílászáró Szekcionált ipari kapu Fa nyílászáró
      67 600 Ft 72 600 Ft 75 800 Ft 87 900 Ft

    • Épületek fűtési, hűtési és használati melegvíz-rendszereinek komplex korszerűsítése nem haladhatja meg a nettó 4 220 Ft/m3 összeget (fűtéssel érintett helység térfogatára vonatkozóan).
    • Meglévő beltéri világítási rendszerek energiatakarékos átalakítása estében nem haladhatja meg a nettó 18 980 Ft/m2 összeget (villamos korszerűsítéssel érintett helységek alapterületére vonatkozóan).
    • Árnyékoló- vagy árnyékvető szerkezetek beépítése nem haladhatja meg a nettó 30 000 Ft/m2 összeget (árnyékoló felület nagyságára vonatkozóan).
  • Tanácsadási szolgáltatások igénybevétele: előre rögzített szolgáltatói listán szereplő, nyílt kiválasztáson, valamint részletes szakmai előminősítésen átesett szolgáltatóktól igénybe vett, lenti táblázatban szereplő szolgáltatástípusok (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 20%-át érheti el).

    Tanácsadás kizárólag a https://vali.ifka.hu/hu/experts weboldalon közzétett listán szereplő, az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. által nyílt, átlátható és megkülönböztetés-mentes módon kiválasztott minősített szolgáltatóktól vehető igénybe.

    A szolgáltatás nem lehet folyamatos vagy időszakosan visszatérő tevékenység, és nem kapcsolódhat a vállalkozás szokásos működési költségeihez, úgymint rendszeres adótanácsadáshoz, rendszeres jogi szolgáltatáshoz vagy hirdetéshez.

    Maximum 2 tanácsadási fejlesztési kategória szerinti tanácsadás vehető igénybe.

    Egy adott szolgáltató legutolsó lezárt üzleti év szerinti árbevételének meg kell haladnia a jelen Felhívás keretében nyújtott szolgáltatások összegének értékét.

    Kizárólag az alábbi szolgáltatástípusok vehetők igénybe, amennyiben a tanácsadási tevékenység elszámolható költsége az alábbi táblázatban foglalt átlagos nettó óradíjakat nem haladhatja meg:

    Alkalmazási terület Tanácsadási
    fejlesztési csoportok
    Tanácsadási fejlesztési kategóriák Jogosultsági szintű
    átlagos óradíj (Ft)
    Minimum óraszám Minimum
    projektméret (Ft)
    Feldolgozóipar Műszaki-, termék- és szolgáltatásfejlesztés Gyártásoptimalizáláshoz és automatizáláshoz kapcsolódó tanácsadás, beleértve:
    • termeléstervezési és –szervezési tanácsadás és kiszolgáló (informatikai) rendszerek (pl. MES, SCADA) implementációjához kapcsolódó tanácsadás (beleértve digitális gyártástechnikák alkalmazásához, a gyártóberendezések termelésirányítási informatikai rendszerbe kötéséhez, a gyártási hatékonyság intelligens növeléséhez, optimalizáláshoz kapcsolódó tanácsadás);
    • gyártási műveletek, (rész)folyamatok felülvizsgálata, optimalizálása, automatizálási lehetőségek feltérképezése (beleértve „okos” gyártóeszközök, gyártóberendezések alkalmazásához, valamint a már meglévő gyártóeszközök, gyártóberendezések „okosítása” tevékenységhez kapcsolódó tanácsadás).
    17 463 Ft 60 1 047 780 Ft
    Intelligens termelésirányításhoz és vállalatirányításhoz kapcsolódó tanácsadás, beleértve:
    • meglévő vállalati informatikai rendszerek integrálása vállalatirányítási rendszerbe, új vállalatirányítási rendszer kiépítésével kapcsolatos tanácsadás;
    • on-line integráltság elősegítéséhez (pl. VMI, CRP készletmenedzsment vagy EDI adatátviteli rendszer, online értékesítési informatikai rendszerek) kapcsolódó tanácsadás.
    18 150 Ft 60 1 089 000 Ft
    Logisztikai folyamatok optimalizálása, ellátásilánc-menedzsmenttel kapcsolatos tanácsadás 20 400 Ft 200 4 080 000 Ft
    Információbiztonsági, adatvédelmi, illetve kiber-biztonsági tanácsadás 16 438 Ft 10 164 380 Ft
    Alkalmazott tudástranszfer és termék/szolgáltatás fejlesztéstervezés, beleértve:
    • tudományos, technológiai, üzleti és egyéb, vonatkozó ismeretek és szakértelem gyakorlati alkalmazása és beépítése a vállalati folyamatokba, új vagy fejlesztett termékek vagy szolgáltatások meghatározása, megtervezése, kidolgozása, illetve dokumentálása céljából;
    • új vagy meglévő termék és/vagy szolgáltatás piaci igények és műszaki trendek alapján történő (tovább)fejlesztéséhez kapcsolódó tanácsadás.
    15 550 Ft 200 3 110 000 Ft
    Szellemi tulajdonvédelemmel, újdonságvizsgálattal és szabadalmazással kapcsolatos tanácsadás 30 000 Ft 20 600 000 Ft
    Minőség-, környezet-, munkavédelem-, adatbiztonság- és egyéb irányítási rendszerek bevezetéséhez és fejlesztéséhez kapcsolódó tanácsadás 30 625 Ft 50 1 531 250 Ft
    Feldolgozó- és szolgáltató ipar Márka- és arculatépítés Marketing tanácsadás és márkaépítés, beleértve:
    • marketing koncepció kialakítása;
    • marketing eszközök és értékesítési csatornák meghatározása;
    • márka-, és image építés tevékenységekhez és folyamatokhoz kapcsolódó tanácsadás;
    • szolgáltatás- és termék árképzéshez kapcsolódó tanácsadás;
    • versenytárs- és piacelemzés, termékpozícionálás.
    28 500 Ft 100 2 850 000 Ft
    Arculati és grafikai tervezés 18 600 Ft 10 186 000 Ft
    Stratégiai és vállalati pénzügyi tanácsadás Stratégiai és üzleti tervezés, beleértve:
    • vállalati stratégiaalkotás, illetve felülvizsgálat és kapcsolódó tervezési folyamatok fejlesztése;
    • üzleti terv készítése, üzleti modellezés;
    • kockázati tanácsadás;
    • a szervezet üzleti tervével összhangban fejlesztési javaslatok kidolgozása, vonatkozó megvalósíthatósági számításokkal és részletes kapacitástervezéssel.
    19 813 Ft 80 1 585 040 Ft
    Vállalati pénzügyi tanácsadás, beleértve:
    • pénzügyi átvilágítás és kockázatelemzés;
    • tőkeszerkezet elemzés (pl.: saját tőke megtérülése, tőkeemelés és bevonás, kockázati tőke lehetőség) és tőkebevonáshoz kapcsolódó tanácsadás;
    • finanszírozási tanácsadás (pl.: likviditástervezés, forgóeszköz finanszírozás, forrás optimalizáció, banki restrukturálás);
    • költség- és eszközszerkezet optimalizálás;
    • pénzügyi, illetve hatékonysági mutatók összehasonlításán alapuló vállalati működési hatékonyságjavítás;
    • a cégstruktúrát érintő átalakítások pénzügyi hatásainak, lehetőségeinek elemzése;
    • hitelfelvétel előkészítése, vonatkozó értékelések elkészítése;
    • beruházások, befektetések előkészítéséhez szükséges elemzések és értékelések kidolgozása, megtérülési számítások elvégzése;
    • kontrolling rendszerek bevezetéséhez kapcsolódó tanácsadás;
    • vállalati vagyon (ingatlan) és eszközkezelés optimalizációjához kapcsolódó tanácsadás.
    21 847 Ft 0 - Ft
    Szervezet-, folyamat- és menedzsmentfejlesztés Szervezeti struktúra és tevékenységek/folyamatok optimalizálása, beleértve:
    • szervezeti struktúra elemzése, kialakítása, optimalizálása;
    • a szervezeti tevékenységek és folyamatok elemzése, optimalizálása, kiszervezési lehetőségek vizsgálata;
    • a szervezet tevékenysége alapján a belső szabályzatok, kontrollok, munkafolyamatok, munkakörök kidolgozása, átalakítása, átszervezése, racionalizálása, személyügyi politika átalakítása, fejlesztése, vállalati HR fejlesztése, döntési és hozzáférési szintek meghatározása;
    • szervezeti modell átalakítása, szakterületi célok meghatározása, a szakterületek közötti együttműködés módjainak optimalizálása meghatározása;
    • üzletmenet-folytonosági tanácsadás.
    26 268 Ft 50 1 313 400 Ft
    A szervezet digitális transzformációjának elősegítésével kapcsolatos tanácsadás 19 875 Ft 60 1 192 500 Ft
    Munkavállalói értékelési rendszerek (pl.: elkötelezettségi-, elégedettségi-, teljesítmény értékelési rendszerek) kialakítása 36 875 Ft 50 1 843 750 Ft

  • Képzés (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 20%-át érheti el):

    Képzés kizárólag a https://vali.ifka.hu honlapon regisztrált szolgáltatóktól vehető igénybe a következő témakörökben: alapvető informatika (digitális kompetencia), idegen nyelv, pénzügy, vállalkozási alapismeretek, egészségügyi technika, élelmiszeripar, építőipar, gazdálkodás és menedzsment, gépészet, informatika és távközlés, környezetvédelem és vízügy, közgazdaság, üzemmenedzselés és üzemszervezés.

    Egy adott szolgáltató legutolsó lezárt üzleti év szerinti árbevételének meg kell haladnia a jelen Felhívás keretében nyújtott szolgáltatások összegének értékét.

    Az adott képzésre vonatkozó engedélynek a képzést lefolytató intézménynél legkésőbb a képzés megkezdésének időpontjában rendelkezésre kell állnia. Az engedély a megvalósítás és a fenntartás időszakában bármikor bekérhető, illetve helyszíni ellenőrzés során ellenőrzésre kerülhet.

    A felhívás keretében támogatott valamennyi képzés minimum időtartama 20 óra.

    Egy résztvevő kizárólag egy képzésben vehet részt.

    A képzésben résztvevők maximális létszáma legfeljebb a támogatást igénylő 2020. április havi az adóhatóság nyilvántartásában szereplő foglalkoztatottainak létszáma lehet.

    A képzésbe bevonásra kerülő munkavállaló munkaszerződésben rögzített munkavégzési helyszínének meg kell egyeznie a megvalósítási helyszínnel.

    A képzések elszámolható költsége képzésben résztvevőnként nem haladhatja meg a nettó 580.000 Ft/fő költséget, valamint projektszinten a nettó 4.000 Ft/fő súlyozott átlagos óradíjat.

  • Ingatlan bérlés (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 10%-át érheti el a forgóeszközökkel együtt)

    Az elszámolható bérleti díj nem haladhatja meg a 2020. február hónapban felmerült és kifizetett bérleti díj költségének megvalósítási időszak időtartamára vetített összegét. Amennyiben a megvalósítási helyszín bérleti díja nem havi szinten került a bérleti szerződésben meghatározásra, akkor a február hónapra arányosított összeget szükséges figyelembe venni.

    Amennyiben a megvalósítási helyszín a megvalósítási időszakban módosításra kerül, a módosított helyszín bérleti díja nem elszámolható.

  • Általános (rezsi) költségek (összesen legfeljebb a projekt összköltségének 1%-át érheti el)

Elszámolható költségek

A költségek elszámolhatóságával kapcsolatos általános előírásokat, továbbá az egyes költségtípusokra vonatkozó részletes szabályozást a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező útmutató tartalmazza.

  • Eszközbeszerzés költségei
    • Új eszközök, gépek beszerzése
      • technológiai korszerűsítést eredményező új, egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű eszközök (nettó 200.000 Ft érték alatti eszköz csak akkor támogatható, ha az a beszerzendő eszköz tartozéka) bekerülési értéke, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja az eszközbeszerzéshez kapcsolódó szállítás és üzembe helyezés, valamint az eszközbeszerzéshez közvetlenül kapcsolódó betanítás költségét is;
      • az eszközök felszerszámozásához az új szerszámok, új kiegészítő berendezések költsége egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékben, amennyiben alkalmassá teszi a támogatást igénylő tulajdonában álló, a megvalósítási helyszínen a támogatási kérelem benyújtásakor már meglévő gépet új termékek előállítására vagy kapacitásbővülést eredményez.
    • Új hardverek beszerzése: technológiafejlesztéshez kapcsolódó, egyenként minimum nettó 100.000 Ft értékű új hardver beszerzése, mely az IT-fejlesztés támogatható tevékenység keretében számolható el: hardvereszközök, hálózati eszközök, telekommunikációs eszközök beszerzési költségei, amelyek tartalmazzák a vételárat, tartalmazhatják a projekthez közvetlenül kapcsolódó információ /adattárolás költségeit. Hardvereszközök esetén közvetlenül a projekthez rendelhető hardvereszközök beszerzéshez kapcsolódó szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadások is elszámolhatok.
    • Megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazásához kapcsolódó új eszközök beszerzésének költsége (amennyiben tárgyi eszközként kerülnek aktiválásra):
      • az új megújuló energiatermelő eszköz (pl.: napelem, napkollektor) beszerzésnek fajlagos költsége;
      • a megújuló energiaforrást hasznosító technológiák (eszközök és kapcsolódó rendszerfejlesztés) fajlagos költsége.
    • Forgóeszközök költsége
      • A projektmegvalósításhoz kötődő és indokolt anyagköltség (amelyeket az értékesítendő termékek előállítása vagy a szolgáltatások nyújtása során fognak felhasználni).
      • Fogyóeszközök költsége (minden olyan eszköz, berendezési és felszerelési tárgy, szerszám, munka- és védőruha stb., amelyet a vonatkozó jogszabály – elhasználódási idő és beszerzési ár alapján – fogyóeszköznek nyilvánít).
      • Helyszíni ellenőrzés alkalmával ellenőrzésre kerülhet, hogy a forgóeszközök számvitelileg megfelelő helyre kerültek-e könyvelésre.
  • Építéshez kapcsolódó költségek

    A vállalkozói tevékenység végzésével összefüggő ingatlan beruházás költségei számolhatók el.

    Ezen belül kizárólag ingatlan bővítés, átalakítás, korszerűsítés költségei (anyagköltségei és kivitelezőnek fizetett munkadíj, kivitelezőnek fizetett ellenszolgáltatás – saját teljesítés nem lehetséges).

  • Immateriális javak beszerzésének költsége
    • Technológiafejlesztéshez kapcsolódó szoftverek beszerzése, mely az IT-fejlesztés támogatható tevékenység keretében számolható el:
      • A Modern Vállalkozások Programja keretében minősített, csomagolt szoftver beszerzése és annak üzembe helyezésével összefüggő szolgáltatások (pl.: paraméterezés, beállítások, testreszabás, tesztelés stb.) támogathatók a GINOP-3.2.1-15 projektben minősített szállítótól vagy annak szintén minősített partnerétől, disztribútorától a http://www.vallalkozzdigitalisan.hu honlapon közzétett áron maximum. A minősített termékekről, valamint szállítókról a hivatkozott honlapon találhatók információk.
      • A Felhívás keretében beszerezhető új eszközökhöz, gépekhez tartozó szoftver és annak üzembe helyezésével összefüggő szolgáltatások (pl.: paraméterezés, beállítások, testreszabás, tesztelés stb.), mely a beszerzendő gép rendeltetésszerű használatához szükséges. A szállító fejlesztővel való kapcsolatát igazoló alátámasztó dokumentumot (disztribútori szerződés, forgalmazói megállapodás) csatolni szükséges a pályázathoz.

      A projekt keretében beszerzett szoftvereknek a záró beszámoló benyújtására működőképes és bemutatható állapotban kell lennie.

      A támogatás kifizetésétől, vagyis a projekt befejezésétől a Kedvezményezettnek a projekt keretében beszerzett szoftvereket teljes körűen használnia kell.

    • Gyártási licenc, gyártási know-how beszerzésének költsége

    Az immateriális javak költsége akkor elszámolható, ha:
    - azokat kizárólag a támogatásban részesült létesítményben használják fel;
    - az a Sztv. előírásai szerinti terv szerinti értékcsökkenési leírás alá esik;
    - azokat szokásos piaci feltételek mellett, a vevőtől független harmadik féltől vásárolják meg;
    - legalább 3 évig a beruházó eszközei között szerepelnek és ahhoz a projekthez kapcsolódnak, amelyhez a támogatást nyújtották.

  • Képzéshez kapcsolódó költségek

    A vállalat fejlődéséhez szükséges, illetve a munkavállalók magasabb szintű munkavégzését elősegítő képzési szolgáltatás költsége, oktatók költsége (beleértve résztvevők tudásmérése, távoktatás esetében tutor, mentor, szakértői díj, előadói díj, illetve szerzői díj) számolható el.

  • Egyéb szakértői szolgáltatási költségek
    • Tanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó tanácsadói óradíjak.
    • Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó üzleti felhőszolgáltatás bérleti díja az IT fejlesztés szerinti tevékenységekhez kapcsolódóan:

      Elszámolható a felhőalapú és egyéb online üzleti megoldások megvalósítási időszakra eső szolgáltatásbérleti díja legfeljebb 18 hónapig tartó időtartamban.

      A bérelt egy felhőalapú, egyéb online üzleti megoldásra / szolgáltatásra jutó felhasználók száma nem lehet magasabb, mint a támogatást igénylő szervezet létszáma a projekt megvalósítási hely(ek)en a kérelem beadásának pillanatában.

      A szolgáltató kiválasztására a támogatást igénylő a szerződés tárgya szerinti tevékenységi területen azon tapasztalattal rendelkező szolgáltatóktól köteles egyidejűleg, írásban (e-mailben, faxon, vagy postai úton) ajánlatot kérni, akik megfelelnek az alábbi feltételnek:

      • GINOP 3.2.1-15 Modern Vállalkozások Program projektben létrehozott szállítói voucher rendszerben megtalálható (minősített) infokommunikációs üzleti megoldás, rendszer, felhőszolgáltatás, egyéb szolgáltatás, digitális eszköz GINOP 3.2.1-15 kiemelt projektben minősített szállítója, vagy
      • fenti feltételeknek megfelelő szállító szintén minősített partnere, disztribútora.

      Nem részesülhet támogatásban az a támogatást igénylő, aki olyan szállítóval köt szerződést, aki nem vállalja, hogy az implementáláshoz kapcsolódóan oktatást, betanítást nyújt a megrendelőnek, vagy az általa bevezetett szolgáltatáshoz nem biztosít legalább a fenntartási időszak végéig magyar nyelven felhasználói támogatást.

  • Ingatlan bérleti díja

    A projektmegvalósításhoz kötődő és indokolt ingatlan bérleti díjának költsége számolható el.

  • Általános (rezsi) költségek

    Elszámolható a felsorolt közüzemi szolgáltatások költsége és díja: víz, gáz, elektromos áram, távhő, telefon, internet.

    Az általános (rezsi) költségnek közvetlenül kapcsolódnia kell a projekt végrehajtásához.

Nem elszámolható költségek

Nem elszámolható költségnek minősül mindazon költség, amely nincs alátámasztva 1 db piacfelméréssel, túllépi a fajlagos költség-korlátokat, továbbá amely nem szerepel az elszámolható költségek között, különösen:

  • 2020.03.11 előtt felmerült költségek;
  • azon eszközök, berendezések, amelyek a támogatási kérelem benyújtása előtt bérleti vagy egyéb hasonló konstrukció keretében, továbbá tesztelési, próbaüzemi céllal a támogatást igénylőnél bármely telephelyen már használatban voltak;
  • a támogatást igénylőnél saját teljesítés keretében felmerült, továbbá a 651/2014/EU rendelet 1. sz. melléklete alapján meghatározott partner és/vagy kapcsolt vállalkozásától és/vagy kedvezményezett Ptk. szerinti hozzátartozója és/vagy a kedvezményezett vezető tisztségviselőjétől és Ptk. szerinti hozzátartozóitól, valamint azok vállalkozásaitól történő beszerzés, továbbá általa előállított, forgalmazott eszköz, szoftver, saját teljesítésként nyújtott szolgáltatás, saját maga által forgalmazott rendszer bevezetésének költségei, így különösen
    • műszaki gépek, berendezések,
    • immateriális javak,
    • és igénybe vett szolgáltatások bekerülési értéke,
    • ingatlan bérleti díja;
  • a minősített szolgáltatói listán nem szereplő szolgáltatóktól igénybe vett tanácsadás költsége;
  • https://vali.ifka.hu honlapon nem regisztrált szolgáltatótól igénybe vett képzés költsége;
  • közúti gépjármű, vízi jármű, légi jármű, vasúti jármű), pótkocsi, félpótkocsi beszerzése (8601 - 8609, 8701 - 8708, 8710 - 8716, 8801 – 8805, és 8901 – 8908 VTSZ számú járművek);
  • szerszámkészlet;
  • irodabútor;
  • műszaki eszközök felújítási, karbantartási költségei;
  • meglévő gépek átalakításának költségei, még akkor sem, ha az átalakítás után a gép teljesítménye, paramétere megváltozik;
  • eszközök leszerelési költsége;
  • a támogatást igénylőnél meglévő termelőkapacitások telephelyen belüli, illetve más telephelyre történő áttelepítési költsége;
  • kiszállási díj;
  • szállítási biztosítás és a vámkezelés költsége;
  • reprezentációs költségek, utazási- és szállásköltségek (pl. gépek üzembehelyezéséhez kapcsolódóan sem elszámolható);
  • garanciális költségek;
  • terméktámogatási díj;
  • franchise díj;
  • ingatlan beruházás esetében nem elszámolható költségtételnek minősül az árkockázati fedezet, valamint a saját kivitelezésre fordított összeg;
  • nem termelési és/vagy szolgáltatási jellegű know-how vásárlása a szoftverek kivételével;
  • termelési és/vagy szolgáltatási jellegű licenc, know-how éves ismétlődő (megújítási, forgalom utáni) díja;
  • visszlízing költége;
  • kamatköltségek;
  • biztosítéknyújtáshoz kapcsolódó költségek, jelzálog, bankgarancia költségei;
  • támogatási kérelem készítés, menedzsment, kifizetési igénylés összeállítása, megvalósíthatósági tanulmány készítése, közjegyzői díj, pályázatírás költsége;
  • jogszabály-frissítési díj;
  • fordítási költségek;
  • levonható ÁFA.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Amennyiben a benyújtott támogatási kérelem nem elszámolható költségeket tartalmaz, csökkentett támogatás odaítélésére abban az esetben van lehetőség, ha a projekt a csökkentést követően is megfelel a Felhívás feltételeinek, és a csökkentés nem befolyásolja érdemben a projekt eredeti célját.

Beszerzéssel, szállítóval kapcsolatos további elvárások

  • A projekt költségvetését a piaci árakhoz igazodóan, reális és takarékos módon kell összeállítani. A hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elvét, valamint az átlagos piaci árnak történő megfelelést a Támogatói Okirat hatályba lépését követően is biztosítani kell, továbbá a projektnek meg kell felelnie a reális és takarékos költségvetés előírásának az esetleges géptípus-változás, szállító-váltás és költségszerkezet-módosítás esetén is.
  • A projektben beszerzett eszközöket az érintett eszközök kereskedelmi forgalmával üzletszerűen foglalkozó, kereskedőnek, vagy gyártónak minősülő szállítótól kell vásárolni, a piacon szokványos jótállási és szavatossági feltételek biztosítása mellett.

    Az eszközöket csak megfelelő tárgyi- és humánerőforrásokkal, valamint szervízhálózattal rendelkező gyártótól, vagy hivatalos forgalmazótól lehet beszerezni.

  • A beszerezni kívánt eszközöknek meg kell felelnie a vonatkozó európai irányelveknek, szabványoknak, illetve az azokat harmonizáló magyar rendeleteknek, szabványoknak, környezetvédelmi előírásoknak.
  • A műszaki, szakmai tartalom csökkenése esetén az elszámolható költség és a támogatás összege arányosan csökkentésre kerül az érintett tulajdonságtól vagy képességtől való elmaradás arányában.
  • Ha a projekt megvalósítása kiemelkedően jelentős kockázatot hordoz, akkor a támogatási kérelem elutasításra kerülhet. Kiemelkedően jelentős kockázatot jelenthet például:
    • ha a támogatást igénylő, illetve a szállító székhelye, telephelye, fióktelepe között egyezés áll fenn;
    • ha a pályázótól nem független az ajánlattevő [8];
    • a szállító vezető tisztségviselője vagy tulajdonosa/tagja Magyarországon eltiltás hatálya alatt álló személy;
    • a támogatást igénylő, illetve a szállító cégkivonatába büntetőjogi intézkedés került bejegyzésre;
    • a támogatást igénylő, illetve a szállító szakmai kompetenciái, gazdálkodási vagy tárgyi erőforrásai nem alkalmasak a projekt megvalósítására, illetve a beszerzési, szolgáltatási igény teljesítésére;
    • a megvalósítási helyszín nem alkalmas, vagy a projekt keretében támogatott ingatlan beruházás révén sem tehető alkalmassá a támogatási kérelemben jelzett tevékenység végzésére;
    • a saját forrás magánszeméllyel, különös tekintettel külföldi magánszeméllyel, vagy külföldi vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján, vagy tagi kölcsön révén biztosított;
    • pénzügyi teljesítés több kisösszegű részátutalás révén, vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik.

Költségek alátámasztó dokumentumai

  • A költségtételek alátámasztására 1 darab, a formai követelményeknek teljes mértékben megfelelő piacfelmérés fogadható el. A piacfelmérés a támogatási kérelem adatlap részét képezi, így annak formai és tartalmi követelményeit a kitöltőprogram kitöltési útmutatója tartalmazza.
  • A projekt költségvetésének alapját a piacfelmérés szerinti ár kell, hogy képezze, ami nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a piacfelmérésben feltüntetettnél alacsonyabb elszámolható költség kerüljön rögzítésre.
  • Azon szerződések esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 100 000 forintot, a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása, továbbá az Irányító Hatóság vezetője a piaci ár alátámasztásától egyedi döntéssel eltekinthet a megbízási jogviszonyban foglalkoztatott természetes személy szellemi tevékenységével kapcsolatban felmerült, 8 órás munkavégzésre vetített 300 000 forintot meg nem haladó költség vonatkozásában.
  • Azon szerződések esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 300 000 forintot, a szokásos piaci árnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat a kedvezményezettnek nem kell benyújtania az irányító hatósághoz, azonban azokat az irányító hatóság helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrizheti. Ezen szerződések esetén a szokásos piaci ár a kedvezményezett döntése alapján árajánlattal is igazolható.
  • Egyszerűsített piacfelmérésre az Új eszközök, gépek, Hardverek szerinti költségtételek tekintetében a listaáras termékek beszerzése esetén van lehetőség.

    Egyszerűsített piacfelméréssel abban az esetben igazolható a piaci ár realitása, ha az adott költségtétel ára elérhető egyrészt a kiválasztott, a termék tekintetében kompetens, potenciális gyártó/szállító/forgalmazó honlapján, másrészt további két, független gyártó/szállító/forgalmazó honlapján is. Legalább az egyik honlapnak webáruházzal is kell rendelkeznie.

    Egyszerűsített piacfelmérés esetén elegendő a kiválasztott szállító adatait, illetve a honlap elérések címét megadni a támogatási kérelem adatlapon. A honlapokról készült, rendszerdátumot is tartalmazó képernyőképeket a támogatási kérelemhez szükséges mellékelni. Külföldi honlap esetén a képernyőkép készítés dátumának napjára vonatkozó MNB középárfolyamon szükséges forintra átszámítani a tétel árát.

    Egyszerűsített piacfelméréssel alátámasztott, listaáras termékek beszerzése viszonteladóktól is történhet, valamint nem szükséges a gyártó és a forgalmazó közötti hivatalos kapcsolatot alátámasztó dokumentumot benyújtani.

  • A beszerzés tárgyát képező költségtételekre vonatkozó piacfelméréshez kapcsolódóan csatolni szükséges:
    • Eszközbeszerzésre és az új eszközökhöz, gépekhez tartozó szoftverek beszerzésére vonatkozóan a kiválasztott szállító forgalmazói státusza esetén a gyártóval/fejlesztővel való kapcsolatot igazoló alátámasztó dokumentumot (pl. disztribútori szerződés, forgalmazói megállapodás) is csatolni szükséges.
    • A gyártási licenc, gyártási know-how beszerzések értékének alátámasztása a piacfelmérés formájában szükséges, szabadalmi ügyvivő által kiállított vagyonértékelő nyilatkozattal kiegészítve.
    • A képzéssel és/vagy a tanácsadással kapcsolatos adatokat a támogatási kérelem adatlapon, külön funkcióban szükséges feltüntetni, melynek formai és tartalmi követelményeit a kitöltőprogram kitöltési útmutatója tartalmazza. A támogatási kérelemhez csatolni szükséges a szolgáltatást nyújtó szervezettel való kapcsolatfelvételt igazoló dokumentumot (pl. aláírt nyilatkozat, visszaigazolt e-mail).
    • Az ingatlan bérleti díj költségének alátámasztására a támogatási kérelemhez csatolni szükséges a bérleti szerződést, valamint a 2020. februári bérleti díj kapcsán kiállított számlát és a kifizetést igazoló bankszámlakivonatot vagy készpénzes megfizetést igazoló pénztárbizonylatot.

Önerő

A támogatást igénylőnek legalább a projekt összköltségének az igényelt támogatási összeggel csökkentett részét kitevő önerővel kell rendelkeznie. Az önerő saját forrásból [9] és az államháztartás alrendszereiből származó egyéb támogatásból (pl. támogatott hitelből) állhat.

A támogatást igénylő az önerő rendelkezésre állásáról – választása szerint – legkésőbb az első kifizetési igénylés (ideértve az előlegigénylést is) benyújtásakor nyilatkozik.

Támogatás

Támogatás jogcíme

Minden tevékenység esetén a 255/2014. (X.10.) Korm. rendelet 6.§ 2. pontja alapján - kis- és középvállalkozások növekedési és foglalkoztatás-bővítési lehetőségeinek megteremtése – kivétel a Tanácsadási szolgáltatások igénybevétele esetén, amikor a 255/2014. (X.10.) Korm. rendelet 6.§ 1. pontja alapján – a versenyképes vállalkozói tudás elterjesztése – a támogatás jogcíme.

Az átmeneti támogatás az Európai Unió működéséről szóló Szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID-19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című, 2020. március 19-i, C(2020) 1863 final számú európai bizottsági közlemény (a továbbiakban: közlemény) 3.1. szakaszának szabályaival összhangban nyújtható.

Támogatás formája

Jelen Felhívás keretében nyújtott támogatás visszatérítendő (kamatmentes) támogatás, mely az eredményességi mérésben bemutatott szempontok alapján részben vagy egészben vissza nem térítendő támogatássá módosulhat.

Támogatás összege, mértéke

A támogatás maximális mértéke az összes elszámolható költség 70%-a.

Az igényelhető visszatérítendő támogatás összege: minimum 5.000.000 Ft, maximum 153.500.000 Ft.

Az igényelt támogatás maximális összegét a pályázó 2020. április havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszáma határozza meg, az alábbiak szerint:

  • 5-9 fő közötti vállalkozás esetén 1,5 millió Ft/alkalmazott;
  • 10-49 fő közötti vállalkozás esetén 1,5 millió Ft/alkalmazott az első 9 főre, majd 1 millió Ft/alkalmazott a 10. főtől;
  • 50-249 fő közötti vállalkozás esetén 1,5 millió Ft/alkalmazott az első 9 főre, majd 1 millió Ft/alkalmazott a 10-től a 49. főig, és 500 ezer Ft/alkalmazott az 50. főtől.

Lehetséges projektnagyság

Az elszámolható összköltség nem haladhatja meg a támogatási kérelem benyújtását megelőző, jóváhagyott legutolsó, lezárt teljes üzleti év éves beszámoló szerinti árbevétel összegét, vagy egyéni vállalkozók esetében az adóalapba beszámított bevételt.

A támogatás támogatástartalma az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID-19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című, 2020. március 19-i, C(2020) 1863 final számú európai bizottság közlemény 3.1. szakasza alapján nyújtott egyéb támogatásokkal együtt vállalkozásonként - a vállalkozás kapcsolt vállalkozásait is figyelembe véve - a (2) és a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - nem haladhatja meg a 800 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

Támogatás kifizetése

A támogatás kifizetésével kapcsolatos szabályok:

  • Az előleg mértéke a megítélt visszatérítendő támogatás 100%-a, maximum 153,5 millió Ft. Az előleg kedvezményezett általi igénylése a támogatói döntés kézhezvételétől – Támogatói okirat hatályba lépésétől – számított 90 napon belül kötelező. Amennyiben a kedvezményezett a fenti határidőn belül nem igényel előleget, az a támogatói okirattól való elállást von maga után.

    Kifizetési igénylés benyújtására csak az előleg igénylését követően van lehetőség.

    Az európai uniós forrásból nyújtott költségvetési támogatások kezelésére kincstári fizetési számlával nem rendelkező kedvezményezett köteles visszafizetni a támogatási előleget, ha nem nyújt be a kifizetett támogatási előleg legalább 60%-ával megegyező mértékű igénylést időközi kifizetésre a támogatási előleg – vagy több részletben történő előlegfolyósítás esetén annak első részlete – kifizetésétől számított 15 hónapon belül.

  • Legkésőbb az előleg igényléséhez szükséges benyújtani a számlavezető bank által hitelesített nyilatkozatot arra vonatkozóan, hogy a Kedvezményezett rendelkezik azon bankszámla felett, amelyre az előleg folyósítását kéri.

Biztosítékok

A 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 67. § (3) bekezdése szerint – tekintettel a visszatérítendő támogatási forma alkalmazására – jelen Felhívás keretében biztosítéknyújtási kötelezettség nem írható elő.

Projekt ütemezése

A projekt ütemezésével kapcsolatos szabályok:

  • Támogatás a támogatási kérelem benyújtását megelőzően megkezdett projekthez is igényelhető akkor, ha a projektet legkorábban 2020. március 11-én kezdték meg, és a támogatási kérelem benyújtásakor nem minősül fizikailag befejezettnek.

    A projekt részét képező bármely eszköz, szolgáltatás beszerzéséről szóló megrendelés/szerződés, az azokhoz kapcsolódó számla, egyszerűsített számla, előlegszámla vagy előlegbekérő kiállításának, teljesítésének és kiegyenlítésének dátuma nem lehet korábbi 2020. március 11. napnál.

  • A projekt fizikai befejezésére a projekt megkezdését, vagy amennyiben a projekt a Támogatói Okirat hatályba lépéséig nem kezdődött meg, a Támogatói Okirat hatályba lépését követően legfeljebb 18 hónap áll rendelkezésre. A projekt fizikai befejezés napjának a projekt utolsó támogatott tevékenysége fizikai teljesítésének a napja minősül.
  • Egyszeri és többszöri elszámolásra is van lehetőség. A projekt megvalósítása során legfeljebb 2 kifizetési igénylés nyújtható be, az első kifizetési igénylés az előleg kifizetését követő 15 hónapon belül, a záró kifizetési igénylés a projekt fizikai befejezésekor.
  • A támogatást igénylő projekttel kapcsolatos pénzügyi elszámolása (záró kifizetési igénylés) benyújtásának határideje a fizikai befejezést követő 60 nap, de legkésőbb 2022. március 31. a két időpont közül a korábbi az irányadó.
  • A projektmegvalósítás befejezésének minősül, ha a projekt fizikailag és pénzügyileg is befejezett, valamint a kedvezményezettnek valamennyi támogatott tevékenysége befejezését igazoló és alátámasztó kifizetési igénylését az Irányító Hatóság jóváhagyta és a támogatás folyósítása megtörtént.

Vállalások

A kedvezményezettnek a támogatás visszafizetésének terhe mellett az alábbi vállalásokat kötelezően teljesítenie kell:

  • Létszámtartás:

    Támogatást igénylő vállalja, hogy 2020. április havi, adóhatóság nyilvántartásában szereplő foglalkoztatotti létszáma [10] legalább 90%-ának megfelelő számú munkavállalót foglalkoztat a megvalósítási időszak során.

    A kötelező vállalás teljesítése a megvalósítási időszak teljes hónapjaira vonatkozó havi, az adóhatóság nyilvántartásában szereplő foglalkoztatotti létszámok (fő) átlaga alapján kerül ellenőrzésre.

    A kötelező vállalás nem teljesítése – 90%-ot el nem érő foglalkoztatás megtartás – esetén a támogatás összege arányosan csökkentésre kerül az érintett tulajdonságtól vagy képességtől való elmaradás arányában (ekkor az eredményességi mérés az arányosan csökkentett támogatási összeg átfordulására vonatkozik).

    Ezen vállalás teljesítésének vizsgálata a megvalósítási időszak végén a záró beszámoló ellenőrzésekor történik [11].

  • A kedvezményezettnek projekt szintű elkülönített számviteli nyilvántartást kell vezetnie, a projekttel kapcsolatos minden dokumentumot elkülönítetten kell nyilvántartania, és legalább 2027. december 31-éig megőriznie.
  • A támogatással kapcsolatos minden iratot az odaítélést követő tíz évig meg kell őrizni.
  • A megvalósítás és a fenntartás időszakában a kedvezményezett a projekt megvalósulásáról köteles adatot szolgáltatni.
  • A Kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani.
  • Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások

    A kedvezményezett köteles a projektre vonatkozó környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályokat betartani, a projekt által érintett területen a védett természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőséget legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetni.

    A kiemelt célok és a környezetvédelmi, esélyegyenlőségi és a nők és férfiak egyenlőségét biztosító követelmények részletes ismertetése megtalálható az Általános Útmutató a Felhívásokhoz c. dokumentum (https://www.palyazat.gov.hu/doc/4404) 12. fejezetében.

  • Fenntartási kötelezettség

    A fenntartási kötelezettség a projekt fizikai befejezését követő első teljes lezárt üzleti év végéig tart. A projekt keretében létrehozott termékeket, szolgáltatásokat a fenntartási időszak végéig kötelező fenntartani [12].

    A kedvezményezettnek a konstrukción elnyert támogatással megvalósított fejlesztést a megvalósulás helyszínén a fenntartási időszakban működtetnie kell.

Eredményesség mérése

Az összköltség maximum 70%-át elérő visszatérítendő támogatás (VT), a támogatott projekt megfelelő teljesítése (projekt megvalósítási időszak), valamint az előre meghatározott – az egy éves fenntartási időszakot követően visszamért - eredményességi célok elérése esetén részben vagy egészben átalakítható vissza nem térítendő támogatássá (VNT).

Eredményesség mérésnek időpontjai

Eredményesség mérésre két alkalommal kerül sor a benyújtott projekt esetében:

1. A kötelező vállalás teljesülésének vizsgálata a projekt megvalósítását követően, a záró pénzügyi elszámolás elfogadásának időpontjában

Ekkor kerül sor a 2. eredményesség mérés alapjául szolgáló VT összegének megállapítására. 90%-ot el nem érő foglalkoztatás megtartás esetén a támogatás összege arányosan csökkentésre kerül [13] a 90%-os foglalkoztatás megtartástól való elmaradás arányában.

A támogatási összeg arányos csökkentése esetén a 2. pont szerinti eredményességi mérés az arányosan csökkentett támogatási összeg átfordulására vonatkozik.

2. A projekt fizikai befejezését követő első lezárt év végén, mely az 1. (Záró) Projekt Fenntartási jelentésben kerül ellenőrzésre

Az 1. eredményesség mérés alapján megállapított VT összegének 30%-a átfordulhat VNT-vé az alábbi feltételek mindegyikének teljesülése esetén:

  • a visszamérés időpontjáig legfeljebb 3 alkalommal történik a Kedvezményezettnek felróható okból, a projekt műszaki-szakmai tartalmára, költségvetésére és/vagy megvalósítási helyszínére irányuló szerződésmódosítás (amely nem foglalhatja magában a megvalósítási időszak 18 hónapon túli meghosszabbítását);
  • legfeljebb 5 alkalommal kerül benyújtásra a Kedvezményezett cégkivonatában foglalt adatokra, illetve a kapcsolattartó személyére vonatkozó változás bejelentés.

Az 1. eredményesség mérés alapján megállapított VT összegének további 70%-a átfordulhat VNT-vé. Az átfordulási mérték annak függvénye, hogy a pályázó hány pontot ér el az Eredményességi mérési szempontok szerinti értékelés során maximálisan szerezhető 80 pontból.

Eredményességi mérés értékelési szempontok
KETTŐS KÖNYVVITELT VEZETŐ SZERVEZETEK esetében
Az átfordulás teljes körű teljesítéséhez 41 pont elérése szükséges. A részpontok lehetséges maximális összege 80 pont.
Mérési szempontok Pontszám
1) Technológiai és szervezeti megújulás végrehajtása 25
A vállalkozás igénybe vett az IFKA honlapján listázott [14], mikro-, kis- és középvállalkozásoknak nyújtott, vállalati megújulást és technológiaváltást segítő szolgáltatást (ha nem vett igénybe, 0 pont) 5
A vállalkozás IFKA által jóváhagyott technológiai és szervezeti megújulást szolgáló fejlesztési tervvel rendelkezik [15] (ha nem rendelkezik, 0 pont) 10
A vállalkozás valósított meg fejlesztést [16] az alábbi területeken: Szervezetfejlesztés / Piaci kapcsolatok, ügyfélmenedzsment / Értékteremtő folyamatok (termelés vagy szolgáltatás) / Üzleti modell és menedzsmentje
  • 1 területen vagy nem valósított meg: 0 pont
  • Ha legalább kettőn: 5 pont
  • Ha három területen: 8 pont
  • Ha mind a 4 területen: 10 pont
5 / 8 / 10
2) A vállalkozás 90% feletti foglalkoztatotti megtartást valósít meg
(2020 áprilisa és a visszamérés időpontja közötti havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámok átlagának aránya a bázis időponthoz képest)
Az eredményességmérés időpontja 1. (Záró) Projekt Fenntartási Jelentés tárgyidőszak vége és 2020. április (bázis időpont) közötti időszakra vonatkozó havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámadatok átlaga és a 2020. április havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszám alapján.
Számítása:
a bázis időponttól a ZPFJ tárgyidőszak végéig eltelt időszak havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámának átlaga (fő) / 2020. április havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszám (fő) x 100
Ellenőrzés módja:
A bázis időponttól a ZPFJ tárgyidőszak végéig eltelt időszak minden teljes hónapjára vonatkozóan a NAV 2008M bevallás alapján fentiek szerint számított létszámadatokat átadja az Irányító Hatóságnak.
30
x <= 90% 0
90% < x <= 95% 10
95% < x <= 100% 15
100% < x <= 105% 20
105% < x <= 110% 25
110% felett 30
3) 1 főre eső bruttó hozzáadott érték növekedése a bázis évhez képest, vagy értéke a visszamérés évében
1 főre eső bruttó hozzáadott érték: Utolsó lezárt év Értékesítés nettó árbevétele [+ utolsó lezárt év Aktivált saját teljesítmények értéke] – utolsó lezárt év Anyagjellegű ráfordítások) / utolsó lezárt év Éves átlagos alkalmazotti létszám [fő]
Az eredményességmérés időpontjában vagy az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték növekedését vizsgáljuk a bázis évhez képest, vagy a visszamérés évében csak az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték nézzük. Pontszámításnál a kettő közül a kedvezőbbet vesszük figyelembe.
10
x <= 0% vagy a visszamérés évében az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték legfeljebb 3 millió Ft/fő összeget ér el 0
0% < x <= 1% vagy a bázis évhez képest nem következett be növekedés, de a visszamérés évében az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték meghaladja a 3 millió Ft/fő összeget, de legfeljebb 4 millió Ft/fő összeget ér el 3
1% < x <= 3% vagy a bázis évhez képest nem következett be növekedés, de a visszamérés évében az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték meghaladja a 4 millió Ft/fő összeget, de legfeljebb 5 millió Ft/fő összeget ér el 5
3% < x <= 5% vagy a bázis évhez képest nem következett be növekedés, de a visszamérés évében az 1 főre eső bruttó hozzáadott érték meghaladja az 5 millió Ft/fő összeget 8
5% felett 10
4) Üzemi eredmény aránya a bázis értékhez képest
Az eredményességmérés időpontját közvetlenül megelőző, utolsó lezárt üzleti év és a támogatási kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt üzleti év (bázis év) beszámolója alapján.
Számítása:
(eredményességmérés időpontját közvetlenül megelőző, utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység eredménye (Ft) / támogatási kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó üzemi (üzleti) tevékenység eredménye (Ft)) x 100
15
x <= 90% 0
90% < x <= 95% 5
95% < x <= 100% 8
100% < x <= 105% 12
105% felett 15
Összesen 80
Eredményességi mérés értékelési szempontok
EGYSZERES KÖNYVVITELT VEZETŐ GAZDÁLKODÓK esetében
Az átfordulás teljes körű teljesítéséhez 41 pont elérése szükséges. A részpontok lehetséges maximális összege 80 pont.
Mérési szempontok Pontszám
1) Technológiai és szervezeti megújulás végrehajtása 25
A vállalkozás igénybe vett az IFKA honlapján listázott [14], mikro-, kis- és középvállalkozásoknak nyújtott, vállalati megújulást és technológiaváltást segítő szolgáltatást (ha nem vett igénybe, 0 pont) 5
A vállalkozás IFKA által jóváhagyott technológiai és szervezeti megújulást szolgáló fejlesztési tervvel rendelkezik [15] (ha nem rendelkezik, 0 pont) 10
A vállalkozás valósított meg fejlesztést [16] az alábbi területeken: Szervezetfejlesztés / Piaci kapcsolatok, ügyfélmenedzsment / Értékteremtő folyamatok (termelés vagy szolgáltatás) / Üzleti modell és menedzsmentje
  • 1 területen vagy nem valósított meg: 0 pont
  • Ha legalább kettőn: 5 pont
  • Ha három területen: 8 pont
  • Ha mind a 4 területen: 10 pont
5 / 8 / 10
2) A vállalkozás 90% feletti foglalkoztatotti megtartást valósít meg
(2020 áprilisa és a visszamérés időpontja közötti havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámok átlagának aránya a bázis időponthoz képest)
Az eredményességmérés időpontja 1. (Záró) Projekt Fenntartási Jelentés tárgyidőszak vége és 2020. április (bázis időpont) közötti időszakra vonatkozó havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámadatok átlaga és a 2020. április havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszám alapján.
Számítása:
a bázis időponttól a ZPFJ tárgyidőszak végéig eltelt időszak havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszámának átlaga (fő) / 2020. április havi, adóhatósági nyilvántartásban szereplő foglalkoztatotti létszám (fő) x 100
Ellenőrzés módja:
A bázis időponttól a ZPFJ tárgyidőszak végéig eltelt időszak minden teljes hónapjára vonatkozóan a NAV 2008M bevallás alapján fentiek szerint számított létszámadatokat átadja az Irányító Hatóságnak.
35
x <= 90% 0
90% < x <= 95% 10
95% < x <= 100% 15
105% < x <= 110% 25
110% felett 35
3) Bevétel alakulása
(a visszamérés időpontját megelőző utolsó lezárt üzleti év bevétele a bázis év bevételéhez viszonyítva)
Az eredményességmérés időpontját közvetlenül megelőző, utolsó lezárt üzleti év és a támogatási kérelem benyújtását megelőző utolsó lezárt üzleti év (bázis év) egyszerűsített beszámolója alapján.
Számítása:
(eredményességmérés időpontját közvetlenül megelőző, utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó bevétel (Ft) / támogatási kérelem benyújtását megelőző, utolsó lezárt üzleti évre vonatkozó bevétel (Ft)) x 100
20
x <= 90% 0
95% < x <= 100% 12
100% < x <= 105% 16
105% felett 20
Összesen 80

Átfordulás sávozása
(Eredményességi mérés értékelési szempontok alapján)
A fennmaradó 70%
százalékában
41 - 80 pont 100 %
36 - 40 pont 80 %
31 - 35 pont 70 %
26 - 30 pont 60 %
21 - 25 pont 50 %
11 - 20 pont 25 %
0 - 10 pont 0 %

Eredményesség megállapítása

Az eredményességi mérés értékelési szempontokhoz kapcsolódó, a fentiekben részletezett feltételeknek való megfelelést alátámasztó dokumentumokat az 1. (Záró) Projekt Fenntartási Jelentés keretében szükséges benyújtani.

Az 1. (Záró) Projekt Fenntartási Jelentés benyújtását követően kerül sor a projekt eredményességének visszamérésére, és annak eredményeként kerül megállapításra a tényleges visszatérítendő támogatás összege. Kedvezményezett a visszafizetési arányáról a Záró Projekt Fenntartási Jelentés beérkezését követő 90 napon belül kap tájékoztatást.

A megállapított visszatérítendő támogatás összegét legkésőbb az erről szóló tájékoztatás kedvezményezett általi kézhezvételét követő 180. napig egyösszegben kell visszafizetnie a kedvezményezettnek. Jelen konstrukció keretében részletfizetésre nincs lehetőség.

A megállapításra kerülő visszafizetési kötelezettség teljes körű teljesítését követően kerülhet csak sor a Záró Projekt Fenntartási Jelentés jóváhagyására.

A projekt akkor tekinthető lezártnak, ha valamennyi vállalt kötelezettség teljesült, a visszatérítendő (kamatmentes) támogatás visszafizetésre került és a kedvezményezett a kötelezettségek megvalósulásának eredményeiről szóló Záró Projekt Fenntartási Jelentést benyújtotta, és azt az irányító hatóság jóváhagyta, valamint a záró jegyzőkönyv elkészült.

Egyéb információk